Reklama
Rozwiń

Co robić, gdy kontrahent nie potwierdził salda?

Publikacja: 14.01.2015 04:50

Co robić, gdy kontrahent nie potwierdził salda?

Foto: ROL

- Wysłaliśmy naszym kontrahentom potwierdzenia sald na 30 listopada 2014 roku. Część z nich nie potwierdziła salda, a w kilku przypadkach dostaliśmy odpowiedź o niezgodności. Jak powinniśmy postąpić w poszczególnych przypadkach? – pyta czytelniczka.

Wysyłając potwierdzenia sald do swoich kontrahentów, firma powinna dołączyć zestawienie składających się na nie pozycji. Dzięki temu, gdy saldo jest niezgodne, dłużnikowi łatwiej będzie określić przyczynę rozbieżności. Najczęściej jest nią ujęcie faktur i zapłat w różnych okresach u obu stron. Jeżeli jednak wystąpią niewyjaśnione różnice, to możemy mieć do czynienia z należnościami spornymi i wątpliwymi. Gdy kontrahent kwestionuje wielkość swojego zobowiązania oraz zalega z jego zapłatą i jest mało prawdopodobne, że je spłaci, to w księgach trzeba ująć (zgodnie z zasadą ostrożności) odpis aktualizujący daną należność. Zgodnie z jej charakterem odpis księguje się odpowiednio w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych. Decyzja o uwzględnieniu odpisu aktualizującego i ewentualnym skierowaniu sprawy do sądu jest podejmowana przez kierownika jednostki.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania
Rachunkowość
Obowiązkowy KSeF, czyli e-faktury dla skarbówki
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Rachunkowość
Audyt: ocena systemu kontroli jest odrębną usługą
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń