Reklama

Co robić, gdy kontrahent nie potwierdził salda?

Publikacja: 14.01.2015 04:50

Co robić, gdy kontrahent nie potwierdził salda?

Foto: ROL

- Wysłaliśmy naszym kontrahentom potwierdzenia sald na 30 listopada 2014 roku. Część z nich nie potwierdziła salda, a w kilku przypadkach dostaliśmy odpowiedź o niezgodności. Jak powinniśmy postąpić w poszczególnych przypadkach? – pyta czytelniczka.

Wysyłając potwierdzenia sald do swoich kontrahentów, firma powinna dołączyć zestawienie składających się na nie pozycji. Dzięki temu, gdy saldo jest niezgodne, dłużnikowi łatwiej będzie określić przyczynę rozbieżności. Najczęściej jest nią ujęcie faktur i zapłat w różnych okresach u obu stron. Jeżeli jednak wystąpią niewyjaśnione różnice, to możemy mieć do czynienia z należnościami spornymi i wątpliwymi. Gdy kontrahent kwestionuje wielkość swojego zobowiązania oraz zalega z jego zapłatą i jest mało prawdopodobne, że je spłaci, to w księgach trzeba ująć (zgodnie z zasadą ostrożności) odpis aktualizujący daną należność. Zgodnie z jej charakterem odpis księguje się odpowiednio w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych. Decyzja o uwzględnieniu odpisu aktualizującego i ewentualnym skierowaniu sprawy do sądu jest podejmowana przez kierownika jednostki.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Rachunkowość
WSKAŻNIKI I STAWKI. 1-7 czerwca 2025.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Reklama
Reklama
Reklama