- Nasza spółka udziela gwarancji na wykonane usługi budowlane, z tego tytułu kontrahent zgodnie z umową zatrzymuje część wynagrodzenia, które widnieje w bilansie jako należność. Czy takie gwarancje należy opisać w informacji dodatkowej, a jeśli tak, to w którym jej punkcie?
Gwarancje udzielane w ramach prowadzonej przez przedsiębiorstwa działalności budowlanej są obowiązkowym elementem zabezpieczania zawieranych z klientami umów na roboty budowlano-montażowe.
Tego rodzaju usługi są w większości rozliczane etapami i w dłuższym okresie. Gwarancje są udzielane na okres nawet do dziesięciu lat i na ich poczet z każdej faktury rozliczeniowej jest potrącana kwota nazywana kaucją gwarancyjną w wysokości ustalonej przez strony w umowie o roboty budowlano-montażowe. Kaucja stanowi zabezpieczenie należytego wykonania umowy.
Jeżeli warunki umowy zostaną dotrzymane, kaucja jest po ustalonym okresie zwalniana i wpłacana na konto wykonawcy.
W rocznym sprawozdaniu finansowym zatrzymana kwota jest prezentowana w bilansie jako niespłacona do końca należność.
Na poczet udzielonej gwarancji powinno się jednocześnie utworzyć rezerwę na koszty działalności operacyjnej.
Przepisy ustawy o rachunkowości regulują zasady dokonywania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Art. 39 ust. 2 stanowi, że jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności:
1. ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów, gdy kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny;
2. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.
W związku z tym tak utworzone rezerwy powinny być zaprezentowane w informacji dodatkowej w dodatkowych informacjach i objaśnieniach, w punkcie omawiającym szczegółowo stan rezerw i rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Autorka jest kierownikiem zespołu księgowego w BSO Outsourcing
Czytaj także:
Jak wycenić zobowiązania w obcej walucie
Polecamy serwis: