Aktualizacja: 07.12.2020 15:17 Publikacja: 07.12.2020 14:15
Foto: Adobe Stock
Zgodnie z Dyrektywą V AML wszystkie państwa członkowskie mają obowiązek do 10 września 2020 r. utworzyć scentralizowane automatyczne mechanizmy pozwalające na identyfikację posiadaczy rachunków bankowych oraz płatniczych, a także skrytek depozytowych. O konieczności utworzenia takiego mechanizmu wspominano już w preambule Dyrektywy IV AML. Warto nadmienić, że w I kwartale 2017 r. (jeszcze przed uchwaleniem obecnie obowiązującej ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która implementowała Dyrektywę IV AML) procedowano już utworzenie Centralnej Bazy Rachunków (CBR). CBR miała stanowić właśnie tożsamy do SIF mechanizm pozwalający na identyfikację posiadaczy rachunków. Prace nad ustawą zatrzymano jednak i nie kontynuowano w procedowanym kształcie z uwagi na fakt, iż w międzyczasie rozpoczęła się nowa kadencja Sejmu i Senatu, co oznacza, że wszystkie nieuchwalone wcześniej projekty ustaw zostały skasowane. Nie oznacza to jednak, że obowiązek Polski, jako kraju członkowskiego UE, w zakresie utworzenia mechanizmu identyfikacji posiadaczy rachunków stał się niebyły. Stąd specjaliści rynku AML spodziewali się, że w nowej kadencji Parlamentu prace będą kontynuowane.
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać człowiek.
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania organizacyjne – wynika z ankiety kancelarii ID Advisory.
Od 1 lipca 2024 r. firmy będą musiały raportować transakcje w centralnej bazie.
Opracowany przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego poradnik dla członków rad nadzorczych ma pomagać we współpracy z biegłym rewidentem, choć może wprowadzać w błąd.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Na przełomie roku przedsiębiorcy mają do wykonania wiele zadań, przede wszystkim księgowych. Jest to także czas na podsumowania i na podjęcie działań, które mogą usprawnić funkcjonowanie firmy.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Procedura ustalania odpisu aktualizującego wycenę aktywów spowodowanego utratą przez nie wartości obejmuje m.in. ustalenie takiego odpisu w odniesieniu do aktywów wypracowujących korzyści ekonomiczne pojedynczo.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Firma audytorska oraz badana jednostka mają ten sam cel – sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnego z przepisami i wydanie sprawozdania z badania zawierającego opinię bez zastrzeżeń. Zgodna współpraca pozwoli ten cel osiągnąć.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas