Przyszłość aut na prąd zaczyna być niepewna. Koniec dotacji. Dlaczego Europa ich nie chce?

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Europie rewidują prognozy dla rynku samochodów elektrycznych, bo te wciąż pozostają droższe od aut spalinowych, a na dodatek część krajów ogranicza lub likwiduje dotacje do ich zakupu.

Publikacja: 29.08.2024 00:37

Przyszłość aut na prąd zaczyna być niepewna. Koniec dotacji. Dlaczego Europa ich nie chce?

Foto: r

Do niedawna szybko rosnący popyt na samochody elektryczne wyraźnie teraz hamuje, producenci ograniczają ich produkcję, a planowany na 2035 r. zakaz sprzedaży aut spalinowych zyskuje coraz więcej przeciwników. Europejska droga do elektromobilności okazuje się bardziej stroma i kręta niż mogło się wydawać.

Według opublikowanych w drugiej połowie lipca statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w czerwcu 2024 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych w pełni elektrycznych zmalała r./r. o 1 proc., do 156,4 tys. sztuk, a ich udział w rynku stopniał z 15,1 do 14,4 proc. Zwłaszcza na głównych rynkach miały miejsce głębokie spadki – w Niemczech o 18,1 proc., w Holandii o 15 proc., we Francji o jedną dziesiątą. W rezultacie w pierwszej połowie 2024 r. zarejestrowano niewiele ponad 712,6 tys. nowych samochodów z napędem bateryjnym. – To skromny wzrost o 1,3 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem i 12,5 proc. rynku – podaje ACEA.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Raporty ekonomiczne
Zgoda na miliardy dla polskich kopalń niepewna. Rząd ma inny pomysł
Raporty ekonomiczne
W tym roku sprowadzimy do kraju milion używanych aut. W większości po wypadkach
Raporty ekonomiczne
Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych trafi do kosza?
Raporty ekonomiczne
Firmy ruszyły już z poszukiwaniem pracowników
Raporty ekonomiczne
Zatrzęsienie mieszkań. Ale spektakularnych powrotów klientów na rynek nie ma