Renta rodzinna - ostatni obowiązek pracodawcy wobec zmarłego pracownika

Pracodawca musi poinformować rodzinę zmarłego pracownika o warunkach wymaganych do uzyskania renty rodzinnej. Przygotowuje też wniosek i składa go w ZUS.

Publikacja: 17.11.2014 06:20

Renta rodzinna - ostatni obowiązek pracodawcy wobec zmarłego pracownika

Foto: www.sxc.hu

Obowiązek przygotowania i złożenia wniosku o rentę rodzinną w imieniu uprawnionych spoczywa na pracodawcy. Natomiast dostarczenie wymaganych załączników do wniosku należy do osób zainteresowanych otrzymaniem tego świadczenia.

Warunki nabywania prawa do renty rodzinnej określa ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1440 ze zm., dalej ustawa emerytalna). Jej art. 125 nakłada na pracodawcę wymóg poinformowania rodziny zmarłego pracownika o warunkach wymaganych do uzyskania renty rodzinnej, przygotowania wniosku i złożenia go w ZUS. Obowiązek ten nie dotyczy m.in. osób fizycznych zatrudniających pracowników, niewypłacających świadczeń z ubezpieczenia chorobowego.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
ZUS
Czym jest podróż służbowa? Resort wyjaśnia. To ważne w kontekście zwolnienia z ZUS
ZUS
Czy będzie obniżka składki zdrowotnej? Senat zdecydował
ZUS
Ważny obowiązek dla wielu firm. ZUS przypomina o nadchodzącym terminie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
ZUS
Był ubezpieczony w KRUS, założył firmę. Czy ma prawo do ulgi w składkach?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne