Już za dwa dni rusza Platforma Usług Elektronicznych ZUS, która zlikwiduje kolejki w oddziałach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Od 14 czerwca wszyscy ubezpieczeni będą mogli sprawdzić stan swojego konta emerytalnego w ZUS, a także uzyskać informacje o ubezpieczeniach, do których zostali zgłoszeni, i składkach, które wpłacił za nich pracodawca. Na stronie pue.zus.pl będzie można znaleźć także kalkulator emerytalny, który wyliczy prognozowaną emeryturę. Osoby, które już pobierają świadczenia, sprawdzą zaś informacje o przyznanych i wypłacanych im emeryturach, rentach czy zasiłkach, lub też formularz PIT. Ubezpieczeni będą mogli śledzić stan swoich spraw w ZUS i otrzymywać powiadomienia e-mailem lub esemesem, a nawet rezerwować wizyty w oddziale ZUS.
Osoby, które nie mają dostępu do Internetu, także skorzystają z nowej platformy za pośrednictwem telefonu. Do tego potrzebny im będzie specjalny identyfikator i PIN.
Ułatwienia dla firm
Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający do 100 pracowników skorzystają ze specjalnego programu ePłatnik, który skontroluje prawidłowość składanych przez nich rozliczeń. Poza tym system poinformuje ich o należnych, a niezapłaconych składkach czy liczbie osób zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych.
– Bardzo cieszymy się z ułatwień dla przedsiębiorców – komentuje Monika Gładoch, ekspert pracodawców RP. – Mam także nadzieję, że nowy system będzie działał bezbłędnie.
Nowa platforma umożliwi załatwienie ok. 140 spraw, poczynając od wniosków o przyznanie emerytury, renty i innych świadczeń po wniosek o zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami.
– Formularze będą wdrażane stopniowo – zastrzega Jacek Dziekan z centrali ZUS w Warszawie. – Pierwsze wejdą od 15 lipca. Wszystkie wnioski, jakie będzie można złożyć za pośrednictwem platformy, staną się dostępne dopiero po upływie kilku tygodni.
Potrzebny podpis
Aby skorzystać z nowych usług, potrzebny będzie podpis elektroniczny. Ubezpieczeni muszą się zarejestrować na stronie pue.zus.pl. Ze względu na to, że portal zapewnia dostęp do wrażliwych danych osobowych, zakończenie rejestracji stanie się możliwe dopiero po potwierdzeniu tożsamości ubezpieczonego w najbliższym oddziale ZUS. Aby zainteresowany mógł złożyć wniosek przez Internet, potrzebny będzie mu jednak dodatkowo zaufany profil platformy usług administracji publicznej. Można go uzyskać na stronie epuap.gov.pl, a informacje podane przy rejestracji potwierdzić w ZUS przy okazji rejestracji w nowym portalu.
Przedsiębiorcy, którzy zechcą skorzystać z programu ePłatnik, nie obejdą się bez podpisu elektronicznego weryfikowanego przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego. W ten sposób będą musieli potwierdzać swoją tożsamość przy składaniu wniosków do ZUS za pośrednictwem nowej platformy.
Masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.rzemek@rp.pl
Wiesława Taranowska, wiceprzewodnicząca OPZZ członek rady nadzorczej ZUS
To bardzo dobrze, że pracownicy będą mogli sprawdzić, czy firma płaci za nich składki na ubezpieczenia społeczne. Obecnie zdarza się, że pracodawcy oszukują swoich pracowników, a ci mają później kłopoty z uzyskaniem należnych świadczeń. Nowy system powinien odciążyć także pracowników ZUS od udzielania podstawowych informacji, które będzie teraz można uzyskać za pośrednictwem nowej platformy. Mam nadzieję, że dzięki tej platformie do wielu osób dotrze informacja, że nie mają obliczonego kapitału początkowego i złożą w tej sprawie niezbędne dokumenty. Do nowych rozwiązań podchodzę jednak z ogromną rezerwą. Szczególnie biorąc pod uwagę dotychczasowe działanie systemu informatycznego ZUS.