[b]– Czy teraz należy osobno zgłaszać i rozliczać wspólników spółki cywilnej? Jak wypełnić blok IV druku ZUS ZFA, jakie dane tu podać?[/b] – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
W zakresie ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego wspólnicy spółek cywilnych traktowani są jako osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Każdy z nich jest więc płatnikiem składek na własne ubezpieczenia. Spółka pełni natomiast funkcję płatnika składek tylko za osoby świadczące w niej pracę (np. pracowników i zleceniobiorców).
[srodtytul]Wpis do ewidencji uruchamia procedurę[/srodtytul]
Osoba, która rozpoczyna wykonywanie działalności gospodarczej jednoosobowo albo w formie spółki cywilnej, idzie do organu ewidencyjnego i wypełnia tam wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej EDG-1. Jego efektem będzie wydanie wpisu do ewidencji, aktualizacja lub nadanie NIP, nadanie numeru REGON, a także zgłoszenie do ZUS przedsiębiorcy jako płatnika składek.
Wniosek EDG-1 umożliwia także dokonanie zmian, które podlegają wpisowi, w stosunku do wcześniejszego zgłoszenia płatnika. ZUS, na podstawie danych w nim zawartych, sporządza pierwszorazowe dokumenty zgłoszenia płatnika składek ZUS ZFA. W przypadku otrzymania z organu ewidencyjnego danych z wniosku o zmianę wpisu do ewidencji przygotowuje odpowiednio: zgłoszenie zmiany płatnika na dokumencie ZUS ZFA lub zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika na dokumencie ZUS ZIPA. Natomiast zmiany lub korekty danych dotyczących rachunku bankowego (rachunków bankowych) płatnik składek dokonuje sam na formularzu ZUS ZBA, ponieważ nie są to dane objęte wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.
[srodtytul]Samodzielne zgłoszenie… [/srodtytul]
Niezależnie od wypełnienia wniosku EDG-1, osoba prowadząca działalność (a więc i wspólnik spółki cywilnej) dokonuje zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego, składając formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Może go przekazać do ZUS w formie elektronicznej (opatrując bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu) lub papierowej (bezpośrednio w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS lub za pośrednictwem poczty). W razie zmiany danych występujących na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA musi dokonać zmiany zgłoszenia do ubezpieczeń.
Złożenia druku ZUS ZUA/ZZA wspólnik powinien dokonać w terminie siedmiu dni od dnia powstania obowiązku ubezpieczeń, tj. od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności. W formularzu wpisuje kod:
[b]05 70 xx [/b]– w przypadku osoby, dla której minimalna podstawa wymiaru to 30 proc. minimalnego wynagrodzenia,
[b]05 10 xx [/b]– w przypadku osoby, dla której minimalna podstawa wymiaru wynosi 60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Składki na ubezpieczenia społeczne od preferencyjnej podstawy, tj. 30 proc. minimalnego wynagrodzenia 382,80 zł (30 proc. z 1276 zł), może opłacać przez 24 miesiące kalendarzowe osoba prowadząca działalność gospodarczą, która spełnia dwa warunki:
- w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych nie prowadziła innej pozarolniczej działalności,
- w ramach prowadzonej działalności nie będzie wykonywała usług na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.
[srodtytul]…i ponowne [/srodtytul]
Wspólnicy spółki cywilnej, którzy byli zgłoszeni do ubezpieczeń przez spółkę a obecnie zostali poinformowani w ZUS o konieczności przerejestrowania, powinni zostać wyrejestrowani z ubezpieczeń przez spółkę poprzez złożenie druku ZUS ZWUA. Następnie każdy z nich powinien zgłosić się jako płatnik składek na własne ubezpieczenia. W tym celu składa zgłoszenie płatnika składek ZUS ZFA z własnymi, odrębnymi danymi identyfikacyjnymi: NIP i PESEL lub NIP, REGON (jeżeli wspólnik spółki prowadzi również odrębną działalność gospodarczą, inną niż działalność w formie spółki).
Każdy wspólnik musi się także zgłosić na druku ZUS ZUA/ZZA do odpowiednich ubezpieczeń.
[ramka][b]Jakie dane wpisujemy w bloku IV[/b]
Formularz ZUS ZFA w części IV podstawa do prowadzenia działalności wypełniamy, wpisując:
w polu 01 – kod 11, oznaczający wpis do ewidencji, na listę lub do rejestru,
w polu 02 – numer uprawnienia do prowadzenia działalności,
w polu 03 – nazwę organu wydającego uprawnienie, np. prezydent miasta,
w polu 04 – datę wydania uprawnienia (dzień/miesiąc/rok).[/ramka]