Tego dnia ZUS przestanie przyjmować przesyłki elektroniczne, podpisane przy użyciu certyfikatów niekwalifikowanych, bo tracą one swoją ważność (art. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=277407ustawy z 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne; DzU nr 127, poz. 817)[/link].

[b]Ma je zastąpić bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego. A muszą go mieć wszyscy ci płatnicy składek, którzy zgłaszają do ubezpieczeń społecznych więcej niż pięć osób.[/b] Mają oni bowiem obowiązek korzystania z elektronicznej formy przekazu dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS.

Obowiązek ten został zapisany w art. 47a ust. 1 i 2a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184677]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.[/link], dalej ustawa systemowa). Nie dotyczy on płatników rozliczających składki za mniej niż pięć osób, ale oni też mogą korespondować z ZUS w tej formie (art. 47a ust. 2 ustawy systemowej). Jeśli skorzystają z tej możliwości, nie ominie ich konieczność uzyskania certyfikatu kwalifikowanego, by podpisywać dokumenty elektronicznie.

Aby uzyskać kwalifikowany certyfikat bezpiecznego podpisu elektronicznego wraz z urządzeniem do jego składania, trzeba się zwrócić do kwalifikowanego centrum certyfikacji, czyli:

- Krajowej Izby Rozliczeniowej SA ([link=http://www.kir.com.pl/]www.kir.pl[/link]),

- Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA ([link=http://www.sigillum.pl/sig-cmsws/page/?F;145]www.sigillum.pl[/link]),

- Unizeto Technologies SA ([link=http://www.certum.pl/certum/main.xml]www.certum.pl[/link]).

Centrum wyda kartę kryptograficzną, w której pamięci są zapisywane zaszyfrowane informacje dotyczące jej użytkownika (osoby, która za jej pomocą składa bezpieczny podpis elektroniczny) i ewentualnie jej właściciela (podmiotu, który zakupił kartę z certyfikatem i ma prawo ją unieważnić). To w jej procesorze będzie generowany bezpieczny podpis elektroniczny, a nie w komputerze, na którym przygotowany został podpisywany dokument elektroniczny. Dlatego ten podpis jest nie do podrobienia i daje możliwość pełnej weryfikacji osoby, która go złożyła.

[b]Dzięki niemu można nie tylko składać dokumenty rozliczeniowe, ale i m.in. złożyć elektroniczny wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek w Elektronicznym Urzędzie Podawczym[/b] ([link=http://eup.zus.pl/]http://eup.zus.pl[/link]).