Klient, który chce skorzystać z usług portalu, musi mieć utworzony profil informacyjny PUE, czyli konto umożliwiające mu korzystanie z usług udostępnianych przez ZUS na platformie PUE.

Rozpoczynając korzystanie z  portalu, trzeba wybrać opcję „Zarejestruj profil” w głównym oknie. Pod znakiem zapytania kryje się szczegółowa instrukcja dotycząca trzech sposobów rejestracji na portalu. Pomoc można uzyskać też w Centrum Obsługi Telefonicznej.

W oknie „Regulamin rejestracji nowego profilu”, po zapoznaniu się z jego treścią, należy zaznaczyć pole check-box „Oświadczam, że akceptuję regulamin zakładania profilu” i nacisnąć przycisk „Załóż profil”.

Użytkownik może utworzyć swoje konto (profil) na kilka sposobów:

- używając bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym (płatnego),

- przy użyciu profilu zaufanego udostępnianego przez platformę ePUAP,

- tworząc profil niezaufany, który następnie trzeba zarejestrować w dowolnej jednostce ZUS.

Tylko trzeci sposób wymaga weryfikacji (jednorazowej) tożsamości w ZUS. Jest niezbędna, by wyeliminować możliwość dostępu do danych osobowych i finansowych nieuprawnionej osoby.

Takiej konieczności nie ma przy dwóch pierwszych sposobach zakładania konta, bo tożsamość klienta zweryfikowało centrum certyfikacji lub organ administracji (urząd gminy, urząd skarbowy, ZUS). Stąd profil PUE jest od razu zaufany.

Zarejestrowany klient może korzystać z portalu, każdorazowo się logując. Ma do wyboru trzy sposoby uwierzytelnienia:

- za pomocą loginu i hasła PUE; login otrzymuje się przy rejestracji, a hasło ustala się sobie samemu,

- za pomocą certyfikatu,

- za pomocą zaufanego profilu ePUAP.