Wszyscy: świadczeniobiorcy, płatnicy składek i ubezpieczeni, będą mieli dostęp do usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez Internet. ZUS podpisał umowę na stworzenie nowego portalu informacyjnego.

– Oddanie planowane jest na przełom 2011 i 2012 r. Wtedy też zostaną udostępnione usługi – zapowiada Michał Michalski, dyrektor Biura PR Sygnity SA, wykonawcy projektu.

[srodtytul]Możliwości portalu[/srodtytul]

Dzięki portalowi ubezpieczony będzie mógł sprawdzić kwotę zgromadzonych składek i na tej podstawie wyliczyć, ile wyniesie jego przyszła emerytura. Będzie też mógł złożyć wnioski i dokumenty bez konieczności wizyty w oddziale ZUS.

Drogą elektroniczną dostarczy między innymi wniosek o świadczenie rehabilitacyjne, zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, oświadczenie o osiąganiu przychodu, wniosek o wypłatę zasiłku, zgłoszenie zapytania płatnika czy zgłoszenie zmiany danych osoby ubezpieczonej.

Ubezpieczony za pośrednictwem systemu będzie mógł także zadawać pytania i uzyska łatwy dostęp do danych zapisanych na jego indywidualnym koncie.

– [b]W celu rejestracji konta ZUS przydzieli użytkownikom indywidualny login i hasło. [/b]Płatnicy składek przy logowaniu do systemu będą mogli korzystać z certyfikatu kwalifikowanego bezpiecznego podpisu elektronicznego lub loginu z platformy ePUAP. Docelowo do logowania posłuży podpis elektroniczny zakodowany w nowym dowodzie z czipem – mówi Michał Michalski.

Portal udostępni też usługi o charakterze transakcyjnym dedykowane płatnikom. W ramach swojego profilu będą mogli skorzystać z internetowej wersji Płatnika, służącej do wypełniania i przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS.

[srodtytul]Pomoże przewodnik[/srodtytul]

Część formalności można załatwić przez Internet i teraz. Po oddaniu do użytku nowego portalu ma być jednak łatwiej. Mającym problemy z poruszaniem się po systemie pomocy udzieli wirtualny doradca.

– Coraz więcej klientów chce mieć dostęp do naszych usług przez Internet, wychodzimy więc naprzeciw ich oczekiwaniom. Liczymy, że to podniesie ich satysfakcję ze świadczonych przez ZUS usług – zaznacza Dariusz Śpiewak, członek zarządu ZUS ds. informatyki.

Chodzi też o przekonanie do siebie ludzi młodych i wykształconych. To oni są najczęstszymi odbiorcami usług internetowych. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez CBOS ZUS ocenia źle aż 44 proc. Polaków. Lepiej go postrzegają starsi respondenci (55 lat i więcej), najsłabiej wykształceni oraz renciści i emeryci.

Nowy portal informacyjny to tylko część projektu Platformy Usług Elektronicznych. Wdrażane będą jeszcze system kierowania ruchem w placówkach, urzędomaty oraz centrum informacji telefonicznej.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=k.wojcik@rp.pl]k.wojcik@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][b] Czytaj więcej o [link=http://www.rp.pl/temat/56256.html]ZUS przez Internet[/link][/b][/ramka]