Mniejsze spółki coraz częściej stawiają na rozwiązania bezgotówkowe. Jak wynika z danych Związku Banków Polskich, na koniec II kwartału 2013 r. ponad 1,8 mln małych i średnich firm miało dostęp do konta online, a ponad milion aktywnie z niego korzystało.

Rachunki wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ma też coraz więcej mikroprzedsiębiorców. Jak podaje firma doradcza PwC, wśród mikrofirm jest już ok. 2,7 mln kont bankowych. Coraz więcej banków działających w Polsce ma w swojej ofercie darmowe konta adresowane do przedsiębiorców.

Rachunek bankowy nie wyczerpuje oczywiście oferty produktów, z których korzystają mikro, małe i średnie firmy. Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań dla firm, zarówno tych z wieloletnim stażem, jak i takich, które dopiero rozwijają działalność. Przedsiębiorcy mają do wyboru nie tylko bezpłatne rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym czy na przykład dodatkowe usługi księgowe, ale również kredyty na rozwój działalności, inwestycje i leasing.

Z rozmów z przedsiębiorcami wynika, że coraz częściej szukają produktów i usług wspierających prowadzenie działalności. Chodzi o produkty ułatwiające rozliczenia z kontrahentami i zabezpieczające codzienne płatności. Dobrym przykładem jest też faktoring, który jest przydatnym narzędziem zwłaszcza w sytuacji, kiedy firma prowadzi działalność charakteryzującą się sezonowością sprzedaży. Ważne są też dopasowane do potrzeb klienta pożyczki i kredyty czy instrumenty, służące do pomnażania nadwyżek finansowych, czyli atrakcyjnie oprocentowane rachunki oszczędnościowe lub lokaty. Coraz częściej banki oferują też zakup jednostek funduszy inwestycyjnych czy otworzenie rachunku maklerskiego.

Mniejsze firmy powinny stale śledzić oferty banków, ponieważ konkurencja na rynku bankowości korporacyjnej rośnie. – Banki starają się dotrzeć do nowo rejestrujących się firm, oferując im najpierw rachunek bieżący, a potem, wraz z rozwojem ich działalności, inne produkty. Przyszłością jest specjalizacja branżowa, czyli dostosowywanie produktów i usług finansowych do specyficznych potrzeb firmy, w zależności nie od jej wielkości, ale profilu działalności. Tym banki będą chciały zachęcać firmy – mówi Piotr Frankowski, menedżer w grupie rynków finansowych E&Y.

Potwierdzają to badania PwC, z których wynika, że ponad połowa najmniejszych firmy coraz częściej wybiera pojedyncze produkty, dostosowane do ich potrzeb. Tylko jedna czwarta badanych korzysta z pakietów usług bankowych przeznaczonych dla przedsiębiorców. Banki powinny dostrzec zróżnicowanie mikrofirm i odejść od przeładowanych pakietów dla mikro, małych, średnich firm. – Kluczowe jest zaproponowanie coraz bardziej wymagającym klientom produktów odpowiadających ich rzeczywistym potrzebom, za które są gotowi zapłacić. Zwłaszcza mikroprzedsiębiorca potrzebuje głównie standardowej, ale sprawnej i niezawodnej obsługi, najlepiej drogą internetową – wskazuje Wojciech Ławecki, starszy menedżer w zespole ds. sektora finansowego PwC.

Opinia dla „Rz"

Agnieszka Wardak dyrektor Departamentu Klientów Małych i Średnich Przedsiębiorstw w PKO BP

W ostatnim czasie obserwujemy systematyczny rozwój oferty skierowanej do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Coraz więcej usług bankowych, zarezerwowanych dotychczas wyłącznie dla dużych korporacji, znajduje się w ofercie przeznaczonej dla sektora MSP. Kluczem do sukcesu i zdobycia lojalnego klienta jest jednak przede wszystkim dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy na wszystkich etapach rozwoju firmy. Tak dzieje się w PKO Banku Polskim. W 2013 zrewitalizowaliśmy ofertę pakietów biznesowych dla firm. Pojawiły się nowe pakiety odpowiadające rzeczywistej skali i specyfice biznesu. Takie działania spowodowały wzmożone zainteresowanie klientów usługą, która pozornie jest droższa od pakietu bazowego, ale umożliwia korzystanie z wielu produktów w ramach jednej atrakcyjnej opłaty miesięcznej. Bank, rozszerzając ofertę, bazował m.in. na badaniach potrzeb klientów i to na podstawie ich opinii wprowadzono zmiany. Oprócz nowej oferty pakietowej udostępniono także zestawy branżowe grupujące produkty i usługi wykorzystywane przez najbardziej popularne branże. Zestawy te są kierowane do firm handlowych i usługowych, firm transportowych i logistycznych. Jest też zestaw walutowy dla importerów i eksporterów oraz specjalistyczny zestaw dla podmiotów zarządzających.