Po leasing samochodów sięga coraz więcej małych i średnich spółek. O tego typu finansowanie zakupu auta może się ubiegać każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na jej typ, jak i branżę w której funkcjonuje. Możliwość dokonania takiej transakcji uzależniona jest jednak od wielu czynników, dlatego oferta dla każdego klienta zazwyczaj rozpatrywana jest indywidualnie.

Procedura zawarcia umowy dla małych i średnich przedsiębiorstw jest prosta. - Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy zrobić, jest wybór samochodu. Następnie udajemy się do firmy leasingowej, gdzie wraz z doradcą uzgadniamy szczegółowo warunki transakcji – tłumaczy doradca zarządu BRE Leasing Robert Bieńkowski. Przedsiębiorca musi przygotować odpowiednie dokumenty, ale w przypadku procedury uproszczonej, stosowanej przy mniej skomplikowanych umowach, nie jest to problem.

Jakie dokumenty?

Potrzebny jest NIP, regon, EDG lub KRS, dwa dokumenty tożsamości osób reprezentujących firmę oraz wniosek leasingowy. Po dostarczeniu tych dokumentów umowa leasingu zostaje podpisana, a leasingobiorca dokonuje opłaty wstępnej. Sprawa może być nieco bardziej złożona, jeśli firma chce leasingować pojazd używany: wtedy może być dodatkowo wymagana wycena rzeczoznawców. Po odbiorze faktury zakupowej wystawionej na firmę leasingową, dokonuje się płatności. Ostatni element w procedurze to rejestracja samochodu i wydanie go użytkownikowi.

Leasing jest atrakcyjną alternatywą dla kredytu ze względu na elastyczność. Jego przewagą jest możliwość kształtowania terminów płatności. Dotyczy to nie tylko wysokości opłaty wstępnej i wartości rezydualnej, ale także wysokości rat w zależności np. od sezonowości przychodów firmy.

Choć najbardziej popularną usługą jest full service leasing, którego elementami są leasing oraz zarządzanie, to jednak duży potencjał wzrostu ma usługa najmu samochodów. - Przedsiębiorcy skłaniają się dziś do wiązania czasu umowy na używanie pojazdu z konkretnym zleceniem – tłumaczy dyrektor Instytutu Keralla Research Katarzyna Pydych. Obecnie w najmie jeździ już ponad 7 tys. aut, z których korzysta blisko 2 tys. firm. Tymczasem przez ostatnie 5 lat na tę usługę decydowało się mniej niż 800 firm.

Firmy leasingowe starają się dostosować ofertę do rynkowych potrzeb. W Masterlease pojawiła się oferta wynajmu elastycznego. Łączy bezpieczeństwo użytkowania samochodu z pełnym pakietem serwisowym oraz elastyczną umowę średnioterminową (3-24 miesiące) z możliwością zmiany czasu wynajmu.

Na krótki okres

Produkt jest kierowany do firm, które pracują na zlecenie na kontraktach krótszych niż 2 lata. – To oferta dla tych, którzy potrzebują samochodu do działalności, ale nie chcą wiązać się umową na dłuższy okres – komentuje dyrektor handlowy i członek zarządu Masterlease Konrad Karpowicz.

Rynek leasingu szybko rośnie. Według danych Związku Polskiego Leasingu, dynamika finansowania samochodów przez firmy leasingowe w I półroczu zwiększyła się o 7,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2012 roku i sięgnęła 9,1 mld złotych netto. W przypadku leasingu aut osobowych wartość umów wzrosła o 9,8 proc. i wyniosła 4,1 mld zł. W przypadku samochodów dostawczych wzrost był mniejszy - 6,7 proc., przy umowach wartych 1,1 mld zł. Dobry okazał się zwłaszcza drugi kwartał. Z jednej strony wpłynęły na to poprawiające się wyniki finansowe firm. Z drugiej – odnowienia umów na samochody osobowe kupowane w latach 2009-2010.

- Prowadzone w ostatnich trzech miesiącach badania wśród przedsiębiorców, zwłaszcza w gronie firm mikro, małych i średnich, wskazują na stopniowy powrót zainteresowania leasingowaniem pojazdów służbowych i większą skłonność do inwestowania w środki transportu – twierdzi Pydych. W trzecim kwartale w pojazdy inwestowało nieco ponad 11 proc. ankietowanych firm.

Najpopularniejszym samochodem we flotach Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jest ford focus. Na takie auto decydowało się 11 proc. firm podpisujących umowy z BZ WBK Leasing. W tej samej firmie 9 proc. klientów wybierało auta marki Skoda, 7 proc. decydowało się na volkswageny.

Luksus też w leasingu

Ale duża część leasingowanych samochodów to auta segmentu premium. Największa wartość umów w BZ WBK Leasing dotyczy BMW, które we wszystkich umowach ma pod względem wartości 9,4-proc. udział. Na trzecim miejscu (za Fordem) znalazł się Mercedes (udział 7,9-proc.), na piątym audi (7,4 proc.). Według instytutu Samar, po siedmiu miesiącach tego roku liczba rejestracji aut premium (kupują je głównie firmy) wzrosła o 8,2 proc., gdy rejestracje popularnych zwiększyły się tylko o 1,4 proc.

Poradnik „Rzeczpospolitej"

Nawet małe spółki mogą kupić samochód na korzystnych warunkach

1. Kupuj nie tylko auta osobowe

W leasingu możesz kupić nie tylko samochody osobowe, ale także motocykle, quady, pojazdy ciężarowe oraz autobusy. Paleta możliwości jest bardzo duża.

2. Oferta jest dla firm małych i dużych

Nie musisz być szefem 100-osobowego przedsiębiorstwa. Jeśli prowadzisz małą firmę, też możesz skorzystać ze sposobów finansowania, z jakich korzystają duże przedsiębiorstwa. Leasing jest dostępny także dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

3. Można zmniejszyć koszty odpisem od podatku

Leasing daje możliwość wliczenia całej raty leasingowej w koszty uzyskania przychodu, podczas gdy w przypadku kredytu w koszty wliczyć możemy jedynie odsetki. Oznacza to możliwość zmniejszenia płaconego CIT/PIT zwłaszcza wtedy, gdy okres leasingu jest znacząco krótszy od okresu jego amortyzacji.

4. Musisz udowodnić, że jesteś wiarygodny finansowo

Zarówno kredyt, jak i leasing musi być w odpowiedni sposób zabezpieczony. Firmy leasingowe, podobnie jak banki, muszą ocenić kondycję finansową każdego klienta, aby sprawdzić, czy będzie on w stanie w przyszłości spłacać raty leasingowe.

5. W razie kłopotów leasing można „oddać"

Od tego roku można „wyswobodzić" się z leasingu na przykład w razie kłopotów z terminowym opłacaniem rat. Przepisy pozwalają na przeniesienie na wniosek korzystającego z umowy leasingu na inny podmiot, który może ją kontynuować na takich samych zasadach jak poprzednik, jeśli z jakiś powodów regularne płacenie rat leasingowych staje się niemożliwe.

6. Kupując za gotówkę negocjuj korzystne rabaty

Nie wszyscy chcą korzystać z leasingu lub kredytu. Spora część przedsiębiorców kupuje za gotówkę. Jeśli w grę wchodzi kilka samochodów, możesz wynegocjować rabat. Większe szanse na korzystną cenę będziesz miał u dealera, u którego kupowałeś już wcześniej.

7. Dogadaj się z importerem

Duże znaczenie dla wynegocjowania obniżek mają lokalne układy biznesowe: rozpoznawalność przedsiębiorstwa czy znajomość z lokalnym dealerem. Może się zdarzyć, że małe przedsiębiorstwo negocjuje zakup bezpośrednio z importerem: wtedy ten ostatni może wskazać konkretny punkt dealerski, niekoniecznie w miejscu działalności kupującego, ale przykładowo dedykowany do sprzedaży flotowej.

8. Rozważnie wybieraj samochód

Bardzo istotna jest jego praktyczność. Ponadto niezawodność, ważniejsza w większym stopniu niż w dużych flotach. Te ostatnie mają wynegocjowane w serwisach lub firmach ubezpieczeniowych samochody zastępcze, pozwalające zachować ciągłość pracy. Ale w firmach małych samochody zapasowe są rzadkością. Przed zakupem warto sprawdzić np. poprzez Eurotax jaką wartość będzie mieć wybierany samochód po upływie kilku lat.

Ekspert doradzi, na czym firma mogłaby najwięcej skorzystać

Specjalny rabat już od jednego samochodu

Wojciech Osoś dyrektor PR Chevrolet Poland

Przed zakupem ważne jest określenie potrzeb. Nasi pracownicy doradzą odpowiedni model samochodu, jak i formę finansowania zakupu. Starannie dobrana wersja silnikowa i wyposażenie zapewnią oszczędności przy zakupie i w czasie użytkowania. Oferujemy szeroką gamę aut z silnikami benzynowymi, diesla i możliwością instalacji LPG. Obniżyć koszty można dobierając kolor, np. biały, gdy planujemy oklejenie auta. Specjalne warunki zakupu można dostać już od jednego samochodu w firmie. Ale im większy kontrakt, tym większa możliwość negocjacji warunków. Od października mamy ofertę leasingu 100 proc. bez dodatkowych kosztów, a w ramach programu Chevrolet dla Biznesu klient dostaje nie tylko finansowanie zakupu, ale też opiekę serwisową i dodatkowe usługi. Z kolei w programie Chevrolet dla Flot są rabaty na robociznę, oryginalne części zamienne, obsługa dedykowanego doradcy i przegląd w ciągu 24 godzin z możliwością skorzystania z auta zastępczego. Zapewnia to płynność działania firmy w razie nieprzewidzianych zdarzeń.

Co zaoferuje nam diler

Im więcej kupujemy, tym większa zniżka

Maja Lesińska dyrektor handlowy firmy Carter, dilera Toyoty

Rosnąca liczba samochodów kierowanych do flot jest nowością w naszej strukturze sprzedaży. To ważne, bo w innym przypadku nie zdołalibyśmy wypracować tak dobrego wyniku: w ciągu trzech kwartałów zwiększyliśmy sprzedaż w porównaniu do ubiegłego roku o jedną czwartą. W odróżnieniu od wielu konkurentów nie nastawiamy się na wielkie korporacje, ale na małe i średnie podmioty, często o rodzinnym charakterze. Przedsiębiorcy mogą korzystać z rabatów i zniżek oferowanych przez importera, czyli Toyotę Motor Poland. To ona decyduje o wysokości ulg przy zakupie. Zależą one od wielu czynników, przede wszystkim liczby kupowanych samochodów. Ważne jest, czy we flocie klienta już jeżdżą Toyoty, ile samochodów naszej marki kupował już wcześniej. Istotny jest też wybierany model, czy mamy go tyle, ile klient chciałby kupić. Firmy mogą starać się o dodatkowe korzyści nie tylko przy zakupie samochodów. W grę wchodzą także rabaty przy serwisowaniu samochodu, czy zniżki na części. Rabatami mogą być także objęte usługi sezonowe, jak wymiana opon.