Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe ryzyka dla spółek i ich menedżerów

Nowela k.s.h. dekretuje błędne założenie, że każda spółka ma swój odrębny interes oderwany od interesu jej udziałowców – uważa prof. Michał Romanowski, UW, Kancelaria Romanowski i Wspólnicy.

Publikacja: 12.10.2022 21:49

Michał Romanowski

Michał Romanowski

Foto: materiały prasowe

Jak pan profesor ocenia wchodzącą w życie nowelę k.s.h.?

– Zmiany dotykają trzech obszarów i każda ma destrukcyjny wpływ na procesy biznesowe spółki i nadzór nad jej zarządzaniem. Do dotychczasowych ryzyk prawnych dochodzą nowe. W istocie jest to nowe otwarcie dla zastosowania art. 296 kodeksu karnego (przestępstwo menedżerskie rozciągane przez prokuraturę na członków rad nadzorczych) na podstawie arbitralnych przesłanek. Prawne odseparowanie interesu spółki od jej udziałowców; zepchnięcie do szarej strefy grup kapitałowych i uczynienie z rady nadzorczej alter ego zarządu oznaczają deaktywację zasady biznesowej oceny sytuacji jako tarczy ochronnej zarządzającego przy podejmowaniu ryzyka gospodarczego (może się mylić się, byleby zarządzał starannie).

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

ABC Firmy
Spółka ukarana za błędne rozumowanie. Poszło o tajemnicę lekarską i RODO
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
ABC Firmy
Jak liczyć przedawnienie roszczeń wekslowych? Sąd Najwyższy zdecydował
ABC Firmy
Dopłata do elektrycznego samochodu. Będą zmiany w Programie „NaszEauto"
ABC Firmy
Cyberbezpieczeństwo z wywłaszczeniem w tle. Są wątpliwości konstytucyjne
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
ABC Firmy
Nowość w zamówieniach publicznych. Będzie certyfikacja wykonawców
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama
Reklama