Rzeźnie nie boją się kamer, lecz kosztów

Branża mięsna nie sprzeciwia się obowiązkowi nagrywania w miejscach uboju. Problemy rodzić może natomiast czas przechowywania materiałów.

Publikacja: 28.03.2023 02:00

Rozbiór mięsa wieprzowego

Rozbiór mięsa wieprzowego

Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach mających na celu poprawę nadzoru nad zdrowiem i ochroną zwierząt przewiduje regulacje, które spowodują dodatkowe koszty dla firm produkujących mięso. Są one związane głównie z zawartym w projekcie obowiązkiem całodobowego nagrywania miejsca uboju i rozładunku w rzeźniach.

W ocenie skutków regulacji wyliczono nawet dokładne skutki tej zmiany. Przyjęto założenie, że jeden taki zakład będzie potrzebował czterech kamer i odpowiednio skonfigurowanej macierzy. Koszt to ok. 12 tys. zł, do czego należy doliczyć cenę dysków z pamięcią (800 zł za 6 GB). Potrzeba by ich ok. 12 rocznie (po jednym na miesiąc), co daje kwotę 9600 zł. Do tego koszt samych kamer (3 tys. zł) ich montażu wraz z przełącznikami i wzmacniaczami sygnału (10 tys. zł) odpowiedniej konfiguracji komputera (4 tys. zł), licencji (5 tys. zł), a także odpowiedniego oprogramowania i obsługi sprzętu – szacunkowo łącznie 30 tys. Taka rzeźnia będzie więc musiała wydać co najmniej 52 tys. zł. W związku z tym, że pod nadzorem inspekcji weterynaryjnej jest obecnie 816 rzeźni, globalny koszt nowelizacji to ponad 42 mln zł.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
ABC Firmy
Czy RODO chroni jednoosobowego przedsiębiorcę jak konsumenta w banku i BIK?
ABC Firmy
UODO zmieni swoją siedzibę. Co z klauzulą informacyjną
ABC Firmy
Rzeczniczka przedsiębiorców: trunki to nie leki, nie zakazujmy ich promocji tak samo
ABC Firmy
Czy można żądać wypłaty przed naprawą budowlanej fuszerki? Zdecyduje Sąd Najwyższy
ABC Firmy
„To nadregulacja, a nie deregulacja”. Transport odzieży w systemie SENT