Reklama

Odbieranie władzy wspólnikowi. Sąd Najwyższy zdecydował o zasadach

Postępowanie o pozbawienie wspólnika spółki jawnej prawa jej reprezentowania jest sprawą o prawa majątkowe. To wymaga oszacowania wartości sporu i wpływa na to jaki sąd się nim zajmie.

Publikacja: 08.04.2025 11:12

Odbieranie władzy wspólnikowi. Sąd Najwyższy zdecydował o zasadach

Foto: Adobe Stock

To sedno najnowszej uchwały Izby Cywilnej SN, która ma znaczenie dla określenia jaki sąd i w jakim składzie ma rozpatrywać sprawę o pozbawienie prawa reprezentowania w popularnych spółkach.

Kwestia wynikła w sytuacji, w której jeden wspólnik spółki jawnej wystąpił do sądu o pozbawienie drugiego wspólnika prawa do samodzielnej reprezentacji tej spółki. Zgodnie z art. 30 § 1 Kodeksu spółek handlowych, umowa spółki może przewidywać, że wspólnik jest pozbawiony prawa reprezentowania spółki albo że jest uprawniony do jej reprezentowania tylko łącznie z innym wspólnikiem lub prokurentem. Z kolei § 2 stanowi, że takie pozbawienie może nastąpić wyłącznie z ważnych powodów na mocy prawomocnego orzeczenia sądu.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

ABC Firmy
Donald Tusk o przełomowej funkcji w mObywatelu. Jest już decyzja rządu
ABC Firmy
Rząd daje więcej czasu firmom na spełnienie ważnego obowiązku. Chodzi o ceny prądu
ABC Firmy
UOKiK wydał ważny dokument dla firm i menadżerów. Można uniknąć surowych kar
ABC Firmy
Rząd idzie na rękę spóźnialskim przedsiębiorcom. Chodzi o obniżone ceny prądu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
ABC Firmy
Koniec przestarzałego obowiązku. Rząd chce „przewietrzyć” wiele ustaw
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama