Podatek od infrastruktury kolejowej: przez przepisy sądy mają dużo pracy

Samorządy już od dawna biją na alarm w związku z zakresem przedmiotowym zwolnienia infrastruktury kolejowej. Ostatnio powstał spór m.in. na tle podstawy opodatkowania budowli z zakończoną amortyzacją.

Publikacja: 03.11.2021 12:06

Podatek od infrastruktury kolejowej: przez przepisy sądy mają dużo pracy

Foto: AdobeStock

Podatek od nieruchomości jest daniną lokalną, płaconą przez właścicieli nieruchomości na rzecz budżetu gminy. Stanowi jedno z ich podstawowych źródeł dochodu, zaraz po partycypacji w podatkach centralnych. Jego znaczenie obrazują dane na temat wzrostu rocznych wpływów z tego tytułu.

W ciągu pięciu lat (2016–2020) wzrosły one o prawie 3,5 mld zł. Nie oznacza to jednak nadwyżki w samorządowych budżetach. Jest to natomiast konsekwencja zmian w konstrukcji podatków centralnych, w których partycypują, jak np. wprowadzenie zwolnienia podatkowego w PIT dla podatników do 26. roku życia (1,1 mld zł rocznie ubytku) czy tzw. estońskiego CIT (1,3 mld zł w roku bieżącym). W związku z powyższym, aby zachować płynność finansową, samorządy są niejako zmuszone do podwyższania stawek podatku od nieruchomości, tym samym zwiększając obciążenia podatkowe dla lokalnych przedsiębiorców, i nie zanosi się na to, aby w najbliższym czasie sytuacja ta uległa zmianie.

Pozostało 90% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Administracja
Teresa Siudem: Kto odpowiada za ochronę ludności cywilnej?
Administracja
Ochrona ludności w czasach spokojnych – nowe obowiązki samorządów
Administracja
Szkoda planistyczna. Kiedy właściciel ma prawo do odszkodowania?
Administracja
Od kiedy liczyć wypłaty dla strażaków-ratowników?
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Administracja
Na wybrane gminy Opolszczyzny i województwa łódzkiego czekają pieniądze z KPO