Aktualizacja: 24.01.2022 07:20 Publikacja: 24.01.2022 12:53
Foto: Adobe Stock
Analiza pytania wymaga odniesienia się do stosownych regulacji ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.). I tak, w art. 12 tej ustawy postanowiono, że organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Takim organizatorem w stosunku do samorządowych instytucji kultury są jednostki samorządu terytorialnego. Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Niewątpliwie więc instytucje kultury (np. gminny ośrodek kultury, biblioteka) są podmiotami organizacyjnie powiązanymi z macierzystą jednostką samorządu , aczkolwiek z punktu widzenia cywilnoprawnego są samodzielnymi osobami prawnymi.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej jako podmiot wypłacający gratyfikację pieniężną w związku z nadaniem tytułu honorowego profesora oświaty musi sporządzić i przesłać informację PIT-11 podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Jakie obowiązki ma pracodawca?
O przeprowadzce do innej miejscowości przesądza nie tylko praca i szansa na rozwój zawodowy. Przy podejmowaniu decyzji brana jest także pod uwagę infrastruktura społeczna związana z edukacją, ochroną zdrowia, kulturą.
Rozporządzenie ministra finansów nakazuje samorządom obliczanie prewspółczynnika według określonych wzorów. Co jednak w przypadku gdy zastosowanie wzoru daje wynik równy lub przekraczający 100 proc.? Czy gmina może w takiej sytuacji odliczyć pełną kwotę VAT?
Wójt gminy nie ma kompetencji do określania i przyznawania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli, których przełożonym jest dyrektor szkoły.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas