Aktualizacja: 13.01.2021 11:36 Publikacja: 13.01.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Odpowiedzialność związana z naruszeniem procedur udzielania zamówień publicznych jest problematyką szeroką. Zasady tej odpowiedzialności ujęte są w licznych regulacjach prawnych, a przyjęcie i zastosowanie określonego rodzaju odpowiedzialności zależy – co oczywiste – od właściwych okoliczności prawnych i faktycznych konkretnej sytuacji.
Sankcje za naruszenie reguł określone się już w samej ustawie z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm., dalej jako p.z.p.), w której ustawodawca chociażby wskazuje na odpowiedzialność zamawiającego albo zamawiających za wypełnienie swoich obowiązków wynikających z ustawy w zakresie części postępowania lub konkursu (art. 38 p.z.p.), wspomina o indywidualizacji odpowiedzialności członków komisji przetargowej za wykonywane czynności (art. 55 ust. 3 p.z.p.) czy wprowadza przepisy o karach pieniężnych wobec zamawiających nakładanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w drodze decyzji administracyjnej (art. 618 i nast. p.z.p.) lub możliwość nałożenia kar finansowych przez Krajową Izbę Odwoławczą (art. 554 ust. 3 pkt 2 lit. b oraz c p.z.p.; art. 563 p.z.p.) czy przez sąd (art. 588 ust. 2 zdanie drugie p.z.p.). Nie są one jednak wyczerpujące i pod uwagę mogą być brane również unormowania ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1169), unormowania kodeksu cywilnego lub kodeksu karnego (zob. np. art. 296 oraz art. 305 tego kodeksu) – co wymaga podkreślenia w zależności od wypełnienia podstaw określonego rodzaju odpowiedzialności.
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas