Aktualizacja: 13.01.2021 11:36 Publikacja: 13.01.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Odpowiedzialność związana z naruszeniem procedur udzielania zamówień publicznych jest problematyką szeroką. Zasady tej odpowiedzialności ujęte są w licznych regulacjach prawnych, a przyjęcie i zastosowanie określonego rodzaju odpowiedzialności zależy – co oczywiste – od właściwych okoliczności prawnych i faktycznych konkretnej sytuacji.
Sankcje za naruszenie reguł określone się już w samej ustawie z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm., dalej jako p.z.p.), w której ustawodawca chociażby wskazuje na odpowiedzialność zamawiającego albo zamawiających za wypełnienie swoich obowiązków wynikających z ustawy w zakresie części postępowania lub konkursu (art. 38 p.z.p.), wspomina o indywidualizacji odpowiedzialności członków komisji przetargowej za wykonywane czynności (art. 55 ust. 3 p.z.p.) czy wprowadza przepisy o karach pieniężnych wobec zamawiających nakładanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w drodze decyzji administracyjnej (art. 618 i nast. p.z.p.) lub możliwość nałożenia kar finansowych przez Krajową Izbę Odwoławczą (art. 554 ust. 3 pkt 2 lit. b oraz c p.z.p.; art. 563 p.z.p.) czy przez sąd (art. 588 ust. 2 zdanie drugie p.z.p.). Nie są one jednak wyczerpujące i pod uwagę mogą być brane również unormowania ustawy z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1169), unormowania kodeksu cywilnego lub kodeksu karnego (zob. np. art. 296 oraz art. 305 tego kodeksu) – co wymaga podkreślenia w zależności od wypełnienia podstaw określonego rodzaju odpowiedzialności.
Centralny Rejestr Umów ma wystartować 1 stycznia 2026 roku. Wciąż jednak nie wiadomo, jakie dokładnie informacje będą w nim udostępniane.
Zanim od 1 stycznia 2026 r. wystartuje Centralny Rejestr Umów, należy przeanalizować, które typy umów powinny zostać opublikowane – mówi Marek Chochowski, naczelnik wydziału w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.
Uprawnienia wójta, burmistrza, prezydenta miasta w zakresie przeprowadzenia audytu wewnętrznego zostały ograniczone do jednostek samorządu terytorialnego.
Warto w tym deregulacyjnym trendzie skupiać się nie tylko na zbyt rozbudowanych i niespójnych przepisach już obowiązujących, lecz także na tym, w jakich warunkach są one przygotowywane.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Ponad 48 tysięcy przeszkolonych urzędników ze wszystkich województw to wyzwanie, jakie stawia sobie Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Na jego realizację przeznaczono blisko 100 mln zł.
W salonach dealerskich sieci Suzuki w całej Polsce ruszyły pokazy premierowych motocykli Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM. Nowe maszyny będzie można zobaczyć w miastach praktycznie w całej Polsce.
Jedną z podstaw uchylenia uchwały walnego zgromadzenia może być sytuacja, w której uchwała ta zmierza do pokrzywdzenie akcjonariusza.
Upadłość konsumencka staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród osób, które w przeszłości prowadziły działalność gospodarczą. W szczególności dotyczy to byłych przedsiębiorców, którzy wpadli w spiralę zadłużenia, prowadząc swoje firmy.
Składniki mienia nienależące do majątku upadłego podlegają wyłączeniu z masy upadłości. W odpowiedzi na wniosek o takie wyłączenie syndyk masy upadłości może zgłosić zarzut bezskuteczności czynności prawnej dłużnika.
Panuje przekonanie, że złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości skutecznie zwalnia danego członka zarządu z odpowiedzialności swoim osobistym majątkiem. Jest to oczywiście prawda, ale trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji prawa restrukturyzacyjnego. Projekt ten ma na celu implementację tzw. dyrektywy „drugiej szansy”.
Po utracie w wyniku własnych działań niemal całego europejskiego rynku, rezerwy walutowe Gazpromu w ostatnim roku wojny Putina zmniejszyły się ponad 50-krotnie. Pracę stracił niemal cały dział eksportu, a siedziba Gazprom Exportu – pałac w stylu włoskim, prawdopodobnie trafi pod młotek.
Podatnicy estońskiego CIT muszą zwrócić uwagę na prawidłowe zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2024 r. Późniejsze ujawnienie transakcji może powodować obowiązek zapłaty podatku od tzw. nieujawnionych operacji gospodarczych. I to z odsetkami.
Ustawodawca pozostawia pewną swobodę w doborze metod wyceny aktywów i pasywów. Dookreślenie tej wyceny powinno być zawarte w polityce rachunkowości z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy o rachunkowości jako zasad nadrzędnych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas