Aktualizacja: 19.04.2025 20:47 Publikacja: 15.06.2022 11:26
Foto: Adobe Stock
W toku postępowania egzekucyjnego w administracji zobowiązany ma prawo wniesienia do wierzyciela za pośrednictwem organu egzekucyjnego zarzutu. Zarzut w sprawie egzekucji administracyjnej określa istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie.
Wniesienie zarzutów na postępowanie egzekucyjne stanowi uprawnienie zobowiązanego, natomiast zakres możliwych zarzutów został enumeratywnie wymieniony w art. 33 u.p.e.a. Zobowiązany nie może w tym trybie skutecznie formułować zarzutów w kwestii wszelkich dostrzeżonych nieprawidłowości w działaniu organu egzekucyjnego, wskazuje na zaistnienie przesłanek enumeratywnie określonych w art. 33 u.p.e.a. Podstawą zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej może być między innymi nieistnienie obowiązku (art. 33 § 1 pkt 1 u.p.e.a.) oraz niespełnienie w tytule wykonawczym wymogów wskazanych w art. 27 (art. 33 § 1 pkt 10 u.p.e.a.). Regulacja ta stanowi o tym, że podstawą zarzutu w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej nie mogą być dowolne okoliczności, tylko okoliczności wymienione w art. 33 u.p.e.a., czyli katalog możliwych zarzutów jest zamknięty. Rola zarzutów sprowadza się w szczególności do jednego ze sposobów weryfikacji czynności organów egzekucyjnych, mających służyć ochronie adresata czynności, który to zarzut może być wykorzystany, wyłącznie na etapie wszczęcia postępowania egzekucyjnego, tj. w terminie siedmiu dni od doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego, o czym poucza się zobowiązanego w treści tytułu wykonawczego (art. 27 § 1 pkt 9 u.p.e.a.) (wyrok NSA z 8 czerwca 2021 r., sygn. akt III FSK 3542/21).
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas