Aktualizacja: 19.02.2025 18:47 Publikacja: 16.11.2022 10:50
Foto: Adobe Stock
Co powinien zrobić zamawiający, gdy wykonawca wniesie odwołanie, z którego w oczywisty sposób wynika, że zamawiający popełnił błąd? Lub jeśli w ramach odwołania wykonawca podniósł nowe okoliczności, dotychczas nieznane zamawiającemu (np. okoliczności dotyczące prawdziwości dokumentów złożonych przez innego wykonawcę), które sprawiają, że jego dotychczasowe działanie okazuje się nieprawidłowe?
Wydawałoby się, że odpowiedź jest prosta – skoro odwołanie zawiera trafne zarzuty wobec działania zamawiającego, to zamawiający powinien uwzględnić odwołanie. Uwzględnienie odwołania – jeśli zostało dokonane przed rozprawą – powoduje umorzenie postępowania odwoławczego przez KIO oraz zwrot wykonawcy całości wpłaconego wpisu (zależnie od rodzaju sprawy od 7500 do 20 000 zł). Takie rozwiązanie wydaje się sprawiedliwe dla obu stron – wykonawca nie traci pieniędzy zainwestowanych w złożenie odwołania, zamawiający usuwa błąd wskazany w odwołaniu, postępowanie zamówieniowe może toczyć się dalej.
Członek zarządu w sprawie swojej odpowiedzialności za długi spółki może kwestionować ustalenia faktyczne i kwalifikacje prawne z wydanej wobec niej decyzji wymiarowej.
Po sporządzeniu sprawozdania rocznego zarząd powinien zweryfikować, czy w danym roku wystąpiła strata, a jeśli tak – czy nie jest zbyt wysoka. W obliczu problemów finansowych spółki to zgromadzenie wspólników decyduje o dalszym jej istnieniu. Co zrobić, jeśli sytuacja spółki już kolejny rok jest zła?
Do restrukturyzacji zobowiązań szpitali nie jest konieczne stworzenie nowych przepisów. Odpowiedzią na narastające problemy finansowe może być prawo restrukturyzacyjne.
Spółki komunalne zarządzające infrastrukturą przesyłową często eksploatują urządzenia posadowione na cudzych nieruchomościach. Na jakich zasadach mogą korzystać z tych gruntów?
W trakcie funkcjonowania spółki komunalnej może dojść do zmiany jej statusu z podmiotu zamawiającego na podmiot, który nie ma obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych. Będzie tak, gdy zaczęła działać w normalnych warunkach rynkowych, mając na celu osiąganie zysków, i ponosić straty związane z wykonywaniem działalności.
Fundamenty rzetelnego raportowania zagadnień ESG zgodnie z ESRS oraz wskazanie na istotne zagadnienia praktyczne, które pozwolą na prawidłowe przeprowadzenie procesu identyfikacji koniecznych ujawnień, zbierania danych i raportowania w firmie.
W trakcie funkcjonowania spółki komunalnej może dojść do zmiany jej statusu z podmiotu zamawiającego na podmiot, który nie ma obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych. Będzie tak, gdy zaczęła działać w normalnych warunkach rynkowych, mając na celu osiąganie zysków, i ponosić straty związane z wykonywaniem działalności.
Telefony, słuchawki, portfele, dokumenty, klucze, rzadziej - pieniądze, biżuteria, rowery, czy okulary. Do biur rzeczy znalezionych trafiają też nietypowe przedmioty, jak np. kosiarka, dron czy aparat słuchowy.
Powrót do użytkowania wieczystego, w ściśle określonych warunkach, ma wzmocnić możliwość kontroli samorządów nad realizacją przedsięwzięć mieszkaniowych. Nałożenie wymogu zrealizowania inwestycji w ciągu pięciu lat zmobilizuje samorządy do działania – mówi Marek Wójcik, pełnomocnik zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych.
W ostatnim czasie mediacja w sporach budowlanych zyskała drugie życie. Jest to szczególnie widoczne w sprawach o znacznej wartości przedmiotu sporu, w których postępowanie w sądzie powszechnym mogłoby trwać latami.
Zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu ram prawnych zamówień publicznych wzbudziła kontrowersje wśród przedstawicieli biznesu. Ta nagła decyzja wydaje się uprzedzać wyniki nadchodzącej ewaluacji obowiązujących przepisów, torując drogę do zmian legislacyjnych, mimo braku wystarczających danych, które by je uzasadniały.
Projekty nowelizacji mających wprowadzić tzw. ślepe pozwy zostały fatalnie napisane. To jednak nie powód, by wyrzucić je do kosza. Bo sama idea jest słuszna.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas