Fiskus nie ma wyjścia i musi dostosować się do orzeczenia unijnego

Żadne państwo członkowskie nie ma kompetencji do oceny ani charakteru wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, ani czy ma on być zastosowany, czy nie.

Publikacja: 05.04.2023 11:09

Fiskus nie ma wyjścia i musi dostosować się do orzeczenia unijnego

Foto: Adobe Stock

Wyrok WSA we Wrocławiu stanowi cenną wskazówkę dla wszystkich, którzy biorą udział w postępowaniu dotyczącym wznowienia postępowania zakończonego prawomocną decyzją VAT-owską po opublikowaniu orzeczenia TSUE.

Sąd zebrał w swoim uzasadnieniu wszystkie elementy mające wpływ na to postępowanie. Po pierwsze, wyciągnął przed nawias jedną rzecz, która umyka w praktyce. To jest, że w VAT mamy do czynienia ze stosowaniem wyłącznie prawa UE, gdyż polska ustawa o VAT jest tylko implementacją dyrektywy, w której Polska dokonuje wyborów w związku z możliwością wynikającą z dyrektywy. Po drugie, sąd wskazał, iż na mocy traktatów jedynym podmiotem uprawnionym do wykładni przepisów UE jest TSUE, zaś państwa członkowskie zobowiązały się do lojalnej współpracy związanej z przestrzeganiem prawa UE. Płynie z tego taki wniosek, iż żadne państwo członkowskie nie ma kompetencji do oceny ani charakteru wyroku TSUE – czy jest on precedensowy, czy nie, bo ze swojej istoty jest – ani czy ma on być zastosowany, czy nie. Istotny jest tylko pogląd TSUE związany z zagadnieniem prawnym będącym przedmiotem rozważań. Ma to bardzo praktyczne znaczenie.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Administracja
Wiata na działce to labirynt prawny dla inwestorów
Administracja
Katarzyna Wójcik: Jakie zasady obowiązują na plaży
Administracja
Na plaży trzeba się pilnować, inaczej można skończyć z mandatem
Administracja
Prawo do kwestionowania egzekucji nie uratuje nadpłaty
Administracja
Kiedy gmina może złagodzić zakaz spożywania alkoholu?
Reklama
Reklama