Aktualizacja: 17.03.2025 16:52 Publikacja: 28.06.2023 11:25
Foto: AdobeStock
Zaistnienie w stosunku do wykonawcy przesłanki wykluczenia eliminuje go z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jego oferta podlega odrzuceniu (art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2022 r. poz. 1710 z zm. – p.z.p.).
Okoliczności stanowiące przesłanki wykluczenia z postępowania mają bardzo zróżnicowany charakter, ale wspólnym ich mianownikiem jest nałożenie na wykonawcę sankcji w postaci eliminacji z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z niepożądaną sytuacją prawną lub faktyczną, w której się znalazł.
Do złożenia oświadczeń majątkowych zobowiązane są osoby pełniące funkcje publiczne. Nie wszystko jednak w tych oświadczeniach jest takie oczywiste.
Do 31 marca członkowie służby cywilnej muszą złożyć oświadczenia majątkowe. Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku?
Zasady równości nie można interpretować jako nakazu stanowienia norm o takiej samej treści dla wszystkich osób – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ws. skargi na bon turystyczny.
To nie art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego, a art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego określa kryteria uznania danego podmiotu za stronę postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do działania 1.5 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Przedmiotem naboru jest dofinansowanie projektów dotyczących usuwania niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów i w konsekwencji likwidowania lub ograniczania wywołanego przez nie zagrożenia dla ludzi lub środowiska.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin czy Turcji. Warunki ustalają poszczególni zamawiający – tak wynika z czwartkowego wyroku TSUE.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin, Turcji czy innych krajów, które nie porozumiały się z UE w sprawach z zamówień publicznych. Każdorazowo decydować mają o tym poszczególni zamawiający - stwierdził TSUE.
Rząd zajmie się projektem ustawy pozwalającym wykluczać firmy spoza UE z postępowań obejmujących inwestycje z publicznych funduszy. Na to czekały przede wszystkim zarejestrowane w Polsce spółki budowlane.
Przy ocenie każdego konsorcjum należy uwzględniać m.in. pozycję rynkową innych prawdopodobnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia, treść porozumienia konsorcjum, produkty lub usługi objęte porozumieniem oraz warunki rynkowe.
Wykonawcy z państw trzecich (Turcja, Chiny, Kazachstan etc.) zadomowili się na rynku zamówień publicznych w UE, nierówno konkurując z unijnymi wykonawcami. Nie wiadomo było, co z tym zrobić. Pomoc przyszła niespodziewanie ze strony TSUE.
Urząd Zamówień Publicznych rozpoczyna szeroko zakrojony program edukacyjny, który ma poprawić efektywność funkcjonowania całego systemu. - Obejmuje on nie tylko szkolenia, ale też m.in. specjalne dodatki do "Rzeczpospolitej" - zapowiedziała prezes UZP.
Koncesja przynosi korzyści obu stronom: podmiot publiczny otrzymuje zrealizowane zadania publiczne, a prywatny przedsiębiorca możliwość prowadzenia działalności w obszarach, które bez takiego zaangażowania byłyby dla niego niedostępne, a które są atrakcyjne z perspektywy biznesowej.
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas