Klauzule waloryzacyjne w zamówieniach publicznych – w jakim miejscu jesteśmy?

W ostatnich miesiącach, wiele postępowań, których przedmiotem były postanowienia dotyczące klauzul waloryzacyjnych w zamówieniach publicznych, kończyło się umorzeniem wskutek uznania zarzutów wykonawców przez zamawiających lub wprowadzenia zmian w treści dokumentacji przetargowej.

Publikacja: 29.11.2023 02:00

Klauzule waloryzacyjne w zamówieniach publicznych – w jakim miejscu jesteśmy?

Foto: Fotorzepa/Radek Pasterski

W ostatnich latach zamawiający publiczni zaczęli dostrzegać, że skorzystanie z dostępnych instrumentów waloryzacji jest bardziej opłacalne niż pozostawienie wykonawców z trudnościami wynikającymi ze wzrostu cen. Znaczący wpływ na zmianę w podejściu zamawiających miało orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.

Wybuch pandemii Covid-19 spowodował, że koszty realizacji kontraktów, zwłaszcza w budownictwie poszybowały w górę. Dalszy wzrost cen materiałów i robocizny spotęgowała następnie inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Ustawodawca, dostrzegając problemy zamawiających i wykonawców, wprowadził liczne zmiany, których celem jest przeciwdziałanie konsekwencjom powstałej sytuacji rynkowej. Skutkiem nadzwyczajnych zdarzeń jest także bogate orzecznictwo, które ukształtowało się na gruncie wystąpienia siły wyżej.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Teresa Siudem: Czy postępowanie administracyjne przyspieszy?
Administracja
Zmiany w postępowaniu administracyjnym – jak stosować prawo w praktyce
Administracja
Jak prawidłowo oznaczyć stronę postępowania?
Administracja
Czy gmina może odliczyć VAT od budowy lodowiska wniesionego aportem do spółki?
Administracja
Czy komisja rewizyjna może kontrolować spółkę?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama