Aktualizacja: 18.02.2025 14:23 Publikacja: 10.01.2024 02:00
Foto: AdobeStock
W art. 166 Konstytucji RP zostały uregulowane zagadnienia dotyczące zadań własnych i zleconych samorządu terytorialnego, a także sporów kompetencyjnych.
Zgodnie z ust. 1 tego artykułu zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. Jak naświetlił to Trybunał Konstytucyjny, przepis ten ustanawia zasadę samodzielności samorządu terytorialnego. Jest ona określona jednocześnie w art. 16 ust. 2 i w art. 166 ust. 1 Konstytucji RP (wyrok TK z 8 maja 2002 r., K 29/00; https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/Szukaj?cid=1). W wyroku z 28 listopada 2013 r. (K 17/12) Trybunał przyjął założenie o nierozerwalnym związku między wspólnotą samorządową a jednostką samorządu terytorialnego (art. 16 ust. 1 Konstytucji RP) i podkreślił służebną rolę jednostki samorządowej względem potrzeb tej wspólnoty (art. 166 ust. 1 Konstytucji RP).
Zagrożenia, jakie pojawiają się w ostatnich latach – pandemia, klęski żywiołowe czy wojna w sąsiednim kraju – wymagają specjalnych kompetencji od urzędników.
Nasi absolwenci nie mogą się bać zmian, stawać w opozycji do nich. Muszą umieć w swojej organizacji, grupie, podjąć wyzwania i wyznaczyć ścieżki innym – mówi Małgorzata Bywanis-Jodlińska, dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej (KSAP).
Instytucje rynku pracy mogą przygotować kompleksowe projekty wsparcia osób młodych, nieuczących się i mających problem ze znalezieniem zatrudnienia. Co istotne, muszą one obejmować zagraniczny komponent.
Lubuskie urzędy, jednostki gminne i powiatowe, a także przedsiębiorcy i instytucje otoczenia biznesu mogą ubiegać się o środki na reorganizację zasad zatrudnienia.
Ich zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania administracji rządowej niezależnie od sytuacji politycznej i zmian rządów. To członkowie służby cywilnej. 17 lutego obchodzą swoje święto - Dzień Służby Cywilnej.
Powrót do użytkowania wieczystego, w ściśle określonych warunkach, ma wzmocnić możliwość kontroli samorządów nad realizacją przedsięwzięć mieszkaniowych. Nałożenie wymogu zrealizowania inwestycji w ciągu pięciu lat zmobilizuje samorządy do działania – mówi Marek Wójcik, pełnomocnik zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych.
Przeżywamy to w Polsce od 2015 roku. Teraz pokazali się sędziowie amerykańscy. Słychać głosy zachwytu – nie tylko zresztą w USA, bo także w Polsce – że niezależni sędziowie stanęli po stronie konstytucji. Skądś my to znamy, nieprawdaż?
Jest europejski kraj, który zdał egzamin z urzędniczej efektywności.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
Prezes TK zawiadomienie o „zamachu stanu” złożył dopiero teraz, ale nigdy nie jest za późno, by bronić prawa. Nie można jednak nadużywać wielkich słów, bo nam spowszechnieją - mówi prof. Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Po wyrokach NSA Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewnia, że ponownie przeanalizuje sprawę firmy, której wskutek zmiany przepisów cofnięto zezwolenie na przetwarzanie odpadów.
O przeprowadzce do innej miejscowości przesądza nie tylko praca i szansa na rozwój zawodowy. Przy podejmowaniu decyzji brana jest także pod uwagę infrastruktura społeczna związana z edukacją, ochroną zdrowia, kulturą.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas