Aktualizacja: 16.03.2020 16:43 Publikacja: 16.03.2020 17:30
Foto: Adobe Stock
Przepisy o zamówieniach publicznych przewidują, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o czym stanowi art. 22 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej Pzp) oraz art. 57 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej nowe Pzp). Sankcją za niespełnianie warunków udziału przez wykonawcę jest jego wykluczenie. Zasadą jest więc, że wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia musi samodzielnie wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Ustawa przewiduje jednak wyjątki od tej zasady. Przede wszystkim, wykonawcy w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu mogą wziąć udział w postępowaniu wspólnie na mocy art. 23 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 58 ustawy nowe Pzp tworząc tzw. konsorcja. Jeśli więc zamawiający udzieli zamówienia wykonawcom występującym wspólnie i zrealizują oni umowę o zamówienie publiczne powstaje pytanie: czy każdy z tych wykonawców może powoływać się następnie na doświadczenie zdobyte w konsorcjum, aby wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu w kolejnym postępowaniu przetargowym. Krajowa Izba Odwoławcza oraz sądy powszechne orzekają w tym zakresie z uwzględnieniem ważnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r. w sprawie C- 387/14 (Esaprojekt).
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu ram prawnych zamówień publicznych wzbudziła kontrowersje wśród przedstawicieli biznesu. Ta nagła decyzja wydaje się uprzedzać wyniki nadchodzącej ewaluacji obowiązujących przepisów, torując drogę do zmian legislacyjnych, mimo braku wystarczających danych, które by je uzasadniały.
Trzeba powtórzyć przetarg dotyczący ostatniego odcinka drogi wodnej do portu w Elblągu. Przekop za 2 mld zł wciąż pozostaje tylko kosztowną atrakcją turystyczną.
Luty na najważniejszych polskich scenach będzie obfitował w premiery, m.in. „Wiśniowego sadu”, „Ulissesa”, „Strasznego dworu” i „Potopu”.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Port Morski Police budzi zainteresowanie branży offshore – mówi nam Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.
Uwagę obserwatorów sceny politycznej przyciąga trwająca właśnie akcja referendalna we Wrocławiu. Ale nie tylko w stolicy Dolnego Śląska możliwe jest w tym roku referendum.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas