Aktualizacja: 13.01.2020 14:52 Publikacja: 13.01.2020 15:30
Posiedzenie zespołu samorządowego w ramach Forum Debaty Publicznej
Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
- Planujemy na najbliższej sesji przyjąć uchwałę w sprawie tzw. obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Czy w jej ramach trzeba określić w uchwale sztywne reguły tworzenia komitetów przez obywateli? Skoro ma to być inicjatywa obywatelska, to wg radnych nie możemy tworzyć zbyt formalnych zasad z tym związanych, a zasady muszą być maksymalnie uproszczone.
Z art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika, że na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Istotność rej regulacji jest akcentowana m.in. w orzecznictwie sądowo – administracyjnym. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 28 sierpnia 2018 r. (sygn. akt II SA/Ol 472/18) stwierdzono: Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Przepis ten upoważnia radę gminy do wydawania aktów prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, których zadaniem jest wykonanie upoważnienia zawartego w ustawie szczególnej, w granicach i zakresie przedmiotowym w nim określonym, z uwzględnieniem specyfiki i potrzeb danej gminy. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co z reguły stanowi istotne naruszenie prawa.
Państwo zobowiązane jest do ochrony swoich obywateli w każdym czasie: w stanie pokoju, w sytuacjach kryzysowych, podczas stanów nadzwyczajnych, a także w czasie wojny. Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wskazuje podmioty zobowiązane do wypełnienia tych zadań.
Ustawa przywraca podstawy obrony cywilnej. Niedługo po wejściu jej w życie samorządy powinny móc starać się o dofinansowanie zadań – mówi radca prawny Adrian Pokrywczyński, ekspert ds. prawnych w Biurze Związku Powiatów Polskich.
Uchwalenie bądź zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mają bezpośrednie przełożenie na wzrost albo obniżenie wartości nieruchomości. Mogą także powodować ograniczenia w korzystaniu z niej w dotychczasowy sposób lub w sposób zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem. Kiedy właściciel ma prawo do odszkodowania z tytułu szkody planistycznej?
Rada gminy musi jednoznacznie określić w uchwale moment, w którym przysługuje ekwiwalent pieniężny strażakom ratownikom Ochotniczych Straży Pożarnych.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Do 10 stycznia w przypadku regionu opolskiego i do 17 stycznia dla gmin łódzkich – takie są terminy składania wniosków na projekty wodno-kanalizacyjne.
Zielone Orły „Rzeczpospolitej” to nagroda dla tych, którzy chcą dbać o czyste środowisko i zieloną transformację na różnych poziomach – na poziomie gospodarczym, samorządowym, organizacji pozarządowych – mówił Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, podczas rozdania nagród dla najbardziej zasłużonych w obszarze ekologii osób, organizacji i firm.
Nieprzyjęcie planu ogólnego do 2026 r. oznacza dla gminy poważne konsekwencje.
Sekretarz nie mógł skutecznie wprowadzić pod obrady rady miasta uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia burmistrza.
Gotowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego udostępniany jest do publicznego wglądu na minimum 21 dni. Osoby zainteresowane – w tym mieszkańcy – mają wówczas możliwość zapoznania się z planem i zgłoszenia do niego uwag.
Regulując status sołectw, rada gminy nie może nałożyć na sołtysów obowiązku uczestniczenia w sesjach, a na radnych obowiązku uczestniczenia w posiedzeniach rady sołeckiej.
Po wejściu w życie przepisów w ubiegłym roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa częściej wykonuje prawo pierwokupu nieruchomości rolnych. Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje zmiany dotyczące gruntów rolnych położonych w granicach miast.
Ocena podwójnej roli samorządu jako organu interpretacyjnego oraz wnioskującego o jej wydanie nie jest jednoznaczna i wywołuje wątpliwości.
Samo posiadanie przez gminę statusu podatnika podatku od nieruchomości, nie daje jej legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację indywidualną, którą wydał dla niej jej organ wykonawczy.
Jest spora szansa, że nowe uprawnienia pozwolą gminom skuteczniej egzekwować przepisy prawa i chronić przestrzeń przed niepożądanymi zmianami.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas