Reklama
Rozwiń

Czy zleceniobiorca na kwarantannie zapłaci karę umowną za opóźnienie?

Zleceniobiorca nie dotrzymał terminu realizacji zlecenia z tytułu zawartej z nim umowy na remont pomieszczeń w naszej firmie. Czy fakt, że opóźnianie wynika z nałożonej na niego kwarantanny wyklucza nałożenie na niego kary umownej za opóźnianie?

Aktualizacja: 10.01.2021 06:59 Publikacja: 10.01.2021 00:01

Kwarantanna

Kwarantanna

Foto: AdobeStock

Zasadniczo zleceniodawca może nałożyć na zleceniobiorcę karę umowną. Musi on jednak pamiętać, że niezasadne jest żądanie kary umownej w przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania wynika z przyczyn niezawinionych przez drugą stronę umowy. Z taką sytuacja mamy do czynienia w przedstawionym pytaniu.

Nałożenie na zleceniobiorcę kwarantanny zapewne wynika z faktu, że miał on bliski kontakt z osobą chorą na koronawirusa, a to w konsekwencji uniemożliwiło wykonanie zlecenia w terminie. Dlatego też w razie sporu sądowego zleceniobiorca będzie mógł podjąć skuteczną obronę przed tak nałożoną na niego karą umowną, gdyż skierowanie go na kwarantannę było niezależne od niego.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Członek zarządu nie odchodzi bez pożegnania
Biznes
Jak skutecznie zrezygnować z funkcji członka zarządu?
Biznes
Środki z Krajowego Planu Odbudowy a obowiązki zamówieniowe beneficjentów
Biznes
Bezpieczne relacje, silna firma – rola umów w biznesie rodzinnym
Biznes
Sprzedaż udziałów lub akcji. Jak zawrzeć bezpieczną i korzystną transakcję?