Aktualizacja: 24.11.2024 23:02 Publikacja: 07.07.2023 02:00
Foto: Adobe Stock
Najszerszą odpowiedzialność ponosić będą osoby będące w zarządzie spółki, z uwagi na szereg obowiązków nałożonych na nich przez przepisy prawa. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe (PrUpd) dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Jeżeli dłużnikiem jest osoba prawna albo inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, obowiązek, o którym mowa w tym przepisie, spoczywa na każdym, kto na podstawie ustawy, umowy spółki lub statutu ma prawo do prowadzenia spraw dłużnika i do jego reprezentowania, samodzielnie lub łącznie z innymi osobami (art. 21 ust. 2 PrUpd). Wskazany przepis stanowi podstawę do obciążenia osób zarządzających firmą, odpowiedzialnością odszkodowawczą za szkodę wyrządzoną wskutek niezłożenia w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości. By uwolnić się od odpowiedzialności, muszą wykazać, że nie ponoszą winy za niezłożenie wniosku lub że otwarto postępowanie restrukturyzacyjne. Brak odpowiedniej kontroli nad sprawami firmy może zatem prowadzić do odpowiedzialności finansowej członków zarządu i managera, który na podstawie wiążącej go z firmą umowy miał prawo do prowadzenia jej spraw. Czy jednak manager będzie w tym wypadku ponosił także odpowiedzialność karną?
Brak zapłaty od wykonawcy może oznaczać koniec małej firmy. Istnieją narzędzia prawne, które chronią podwykonawców, ale trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać.
Podwykonawca wykonał swoją umowę w całości, ale wykonawca nie zapłacił mu wynagrodzenia za wykonane roboty. Po rozliczeniu umowy z inwestorem ogłosił upadłość. Podwykonawca wystąpił więc z roszczeniem przeciwko inwestorowi. Jakie rozstrzygnięcie wydał sąd?
Ochrona majątku bywa często motywowana potrzebą oddzielenia ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością od wpływu tego ryzyka na majątek prywatny, będący często dorobkiem życia. Im większa skala działalności, tym większe ryzyko powstania sporów sądowych, które mogą prowadzić do egzekucji roszczeń lub upadłości przedsiębiorcy.
W połowie 2022 roku weszła w życie nowelizacja Ustawy o ofercie publicznej, która zmodyfikowała przepisy o wezwaniach na akcje spółek publicznych. Czy ta regulacja nadąża za potrzebami obrotu?
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Dyrektywa ws. należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CS3D) nakłada obowiązki, które wymagają od wskazanych przedsiębiorstw przeprowadzenia kompleksowej analizy swoich globalnych łańcuchów dostaw.
Podczas zgromadzenia wspólników zazwyczaj podejmowane są decyzje o istotnym znaczeniu dla spółki z o.o. i jej wspólników. Dlatego wspólnik powinien znać procedury zwoływania obrad zgromadzenia oraz podejmowania i zaskarżania uchwał.
Przekazywanie firmy i jej majątku w spadku wymaga znajomości szczegółowych przepisów podatkowych. W poniedziałek 18 listopada odbył się kolejny na bezpłatny webinar "Rzeczpospolitej" - „Sukcesja – rodzinne sprawy majątkowe” poświęcony właśnie tym kwestiom.
Bankowiec Piotr Karnkowski i znany w branży energetycznej prawnik Jerzy Kurella wygrali w konkursach na nowych członków zarządu LOTu. Obaj będą wiceprezesami polskiego przewoźnika.
Fundusze, które posiadają akcje paliwowego giganta, złożyły wniosek o wpisanie zmian w jego radzie nadzorczej do porządku obrad walnego 2 grudnia.
W celu zapobiegania konfliktowi interesów oraz zapewnienia uczciwości w wykonywaniu funkcji publicznych ustawa antykorupcyjna zakazuje osobom pełniącym określone funkcje publiczne prowadzenia różnego rodzaju działalności gospodarczej.
Wprowadzenie regulaminu zarządu pozwala na jednoznaczne określenie zasad jego działania, sposobu zwoływania posiedzeń i podejmowania uchwał oraz dokumentowania tych czynności.
Jeżeli walne zgromadzenie spółki akcyjnej wyda zarządowi wiążące polecenie dotyczące prowadzenia spraw spółki, to jest ono dotknięte sankcją nieważności.
W wyniku zmiany przepisów rada nadzorcza w spółce komunalnej uzyskała bardzo skuteczne narzędzie do realizowania swoich zadań.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas