Aktualizacja: 19.05.2025 07:38 Publikacja: 13.09.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Mogłoby się wydawać, że obowiązujące w Polsce przepisy unijne dotyczące „klauzul abuzywnych”, czyli niedozwolonych dotyczą tylko obrotu konsumenckiego (B2C) – w tym zakresie szeroką ochronę wiele lat temu wprowadziła dyrektywa 93/13/EWG, zmieniona nie tak dawno przez dyrektywę „OMNIBUS”. Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce także jednoosobowi przedsiębiorcy podlegają ochronie przeciwko klauzulom abuzywnym na równi z konsumentami. Dotyczy to sytuacji, gdy zawierana umowa nie ma dla nich charakteru zawodowego – np. nie ma związku z przedmiotem działalności przedsiębiorcy ujawnionym w CEIDG. Nie jest to jednak jedyna sytuacja, w której w stosunkach między przedsiębiorcami obowiązuje zakaz kształtowania warunków umowy w sposób nieuczciwy, pod rygorem uznania postanowień danej umowy za nieważne lub niezastrzeżone (choćby nawet były wynegocjowane przez obie strony). Dodatkowe przypadki zakazanych klauzul w umowach B2B wprowadza ustawodawstwo unijne – i to nie tylko na poziomie dyrektyw, które następnie muszą być transponowane do krajowych ustaw, ale też na poziomie rozporządzeń, które powinny być stosowane wprost, niezależnie od przepisów kodeksu cywilnego. Przedsiębiorcy powinni zwracać na nie uwagę, konstruując istotne postanowienia umowne.
Przedsiębiorcy z branży opakowań muszą przygotować się do nowych obowiązków. W przyszłości opakowań będzie mniej...
Nowe wymogi stanowią o tym, że opakowanie musi być zaprojektowane tak, aby można je było efektywnie przetworzyć...
Komisja Europejska ogłosiła plan działania na rzecz sztucznej inteligencji (AI Continent Action Plan), która ma...
Interpretacja Dyrektora KAS może mieć poważne konsekwencje dla twórców internetowych, beneficjentów zbiórek i st...
Na etykietach produktów pojawiają się oznaczenia: „bez cukru”, „wysoka zawartość białka”. Choć brzmią jak chwyt...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas