Reklama

Dzierżawa, czyli współpraca publiczno-prywatna na nieco innych warunkach

Dzierżawa nie jest intuicyjnie kojarzona ze współpracą publiczno-prywatną. Stanowi ona jednak przydatne narzędzie zagospodarowania nieruchomości należących do podmiotów publicznych przy jednoczesnym umożliwieniu sektorowi prywatnemu rozwoju swojej działalności.

Publikacja: 04.04.2025 05:40

Dzierżawa, czyli współpraca publiczno-prywatna na nieco innych warunkach

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z kodeksem cywilnym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Przedsiębiorcy dobrze znają ten mechanizm z praktyki, choć rzadziej jako mechanizm współpracy publiczno-prywatnej.

Dzierżawa stanowi partnerstwo publiczno-prywatne w szerokim tego słowa znaczeniu. Cechuje się ona większym stopniem swobody oraz mniejszym sformalizowaniem procedury, przez co może być ona zastosowana jedynie w określonych sytuacjach i wobec wąskiej grupy przedsięwzięć. Przedsiębiorca angażujący się w tego rodzaju przedsięwzięcia powinien wziąć pod uwagę podstawowe różnice między tego typu współpracą, a klasycznym zamówieniem publicznym, partnerstwem publiczno-prywatnym oraz koncesją na roboty budowlane lub usługi.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Compliance – obowiązek, który trzeba wypełnić
Biznes
Jak skutecznie wdrożyć system compliance?
Biznes
Procedura ZRID – problemy wykonawcy związane z ponowną oceną oddziaływania na środowisko
Biznes
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – kontrowersje wokół ustawy
Biznes
Transparentne płace i nietransparentne obowiązki firm
Reklama
Reklama
Reklama