Reklama
Rozwiń

Kiedy wymiana informacji między konkurentami jest niedopuszczalna

W ostatnich latach różnego rodzaju stowarzyszenia branżowe i organizacje współpracy decydują się na wymianę informacji. Mogą one w imieniu przedsiębiorców zbierać, dokonywać selekcji oraz dzielić się informacjami o funkcjonowaniu różnych parametrów rynku. Czy takie działania są dozwolone?

Publikacja: 06.05.2021 08:52

Kiedy wymiana informacji między konkurentami jest niedopuszczalna

Foto: Adobe Stock

Jedną z cech teoretycznego modelu idealnego rynku jest panująca na nim transparentność. Swobodny i równy dostęp do informacji gospodarczych stanowi o prawidłowości działania mechanizmów rynkowych. Z tego punktu widzenia zdawać by się mogło, że wymiana informacji gospodarczych ma pozytywny skutek konkurencyjny i nie powinna być przedmiotem zainteresowania organów antymonopolowych. W praktyce życia gospodarczego zazwyczaj jest jednak tak, że wymiana informacji, w szczególności tych dotyczących cen, planów sprzedażowych, czy zakupowych, w istotny sposób wpływa na konkurencję. Stąd jest ona często podstawą do interwencji tak krajowych, jak i europejskich organów regulacyjnych.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Członek zarządu nie odchodzi bez pożegnania
Biznes
Jak skutecznie zrezygnować z funkcji członka zarządu?
Biznes
Środki z Krajowego Planu Odbudowy a obowiązki zamówieniowe beneficjentów
Biznes
Bezpieczne relacje, silna firma – rola umów w biznesie rodzinnym
Biznes
Sprzedaż udziałów lub akcji. Jak zawrzeć bezpieczną i korzystną transakcję?