Kiedy wymiana informacji między konkurentami jest niedopuszczalna

W ostatnich latach różnego rodzaju stowarzyszenia branżowe i organizacje współpracy decydują się na wymianę informacji. Mogą one w imieniu przedsiębiorców zbierać, dokonywać selekcji oraz dzielić się informacjami o funkcjonowaniu różnych parametrów rynku. Czy takie działania są dozwolone?

Publikacja: 06.05.2021 08:52

Kiedy wymiana informacji między konkurentami jest niedopuszczalna

Foto: Adobe Stock

Jedną z cech teoretycznego modelu idealnego rynku jest panująca na nim transparentność. Swobodny i równy dostęp do informacji gospodarczych stanowi o prawidłowości działania mechanizmów rynkowych. Z tego punktu widzenia zdawać by się mogło, że wymiana informacji gospodarczych ma pozytywny skutek konkurencyjny i nie powinna być przedmiotem zainteresowania organów antymonopolowych. W praktyce życia gospodarczego zazwyczaj jest jednak tak, że wymiana informacji, w szczególności tych dotyczących cen, planów sprzedażowych, czy zakupowych, w istotny sposób wpływa na konkurencję. Stąd jest ona często podstawą do interwencji tak krajowych, jak i europejskich organów regulacyjnych.

Pozostało 95% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm