Aktualizacja: 02.08.2020 11:56 Publikacja: 02.08.2020 00:01
Foto: Adobe Stock
W pewnych okolicznościach wizerunek może być traktowany przez przepisy, jako dane osobowe. Szczególnie, jeżeli chodzi o zdjęcia „portretowe", które najczęściej znajdują się na identyfikatorach. Co to oznacza dla firmy? Oznacza to, że pracodawca, chcąc przetwarzać dane osobowe w postaci wizerunku pracowników – musi wykazać do tego podstawę prawną. Czasami uzyskanie zgody pracownika wydaje się najprostszym rozwiązaniem, jak się okazuje nie zawsze skutecznym.
Po wejściu RODO w życie, przeprowadzona została nowelizacja kodeksu pracy w zakresie przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników. Dodano także przepisy o różnych formach monitorowania pracowników. Określono konkretne uprawnienia pracodawcy w zakresie przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy oraz zatrudnianych. W katalogu danych osobowych, które pracodawca może pozyskiwać, nie wskazano wizerunku pracownika. Pracodawca może jednak żądać od pracownika podania innych danych osobowych, jeżeli jest to niezbędne dla pracodawcy do spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Nie potrzebuje przy tym zgody pracownika. Dlatego uzasadnieniem dla przetwarzania wizerunku pracownika może być realizacja obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ma on charakter realny, to znaczy pracodawca musi zapewnić pracownikom bezpieczeństwo.
W tym roku w maju było jak w tytule piosenki Maanamu. Ale to wyjątek od reguły. Z każdym rokiem jest coraz ciepl...
Trwają prace nad zmianą przepisów dotyczących BHP w zakresie temperatur maksymalnych w miejscu pracy. Korzystają...
Za zaległości spółki z o.o. odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem członkowie jej zarządu, jeżeli egzekucj...
System kaucyjny zacznie działać w październiku br. Każda placówka ma do wyboru dwie metody zbiórki opakowań – ma...
Na Wyspie Spichrzów, czyli najgorętszym turystycznie rejonie Gdańska, powstaje nowa inwestycja hotelowa
Greenwashing stał się istotnym problemem wobec rosnącej popularności produktów ekologicznych oraz inwestycji ESG...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas