Reklama

Czy pracownik może odmówić zdjęcia na identyfikatorze

- W naszym zakładzie każda osoba posiada identyfikator, na którym znajduje się jej zdjęcie. Ostatnio coraz więcej osób nie chce się zgodzić na to, by robić jej zdjęcie i umieszczać na identyfikatorze. Nasz zakład zatrudnia ponad 250 osób. Stosujemy identyfikatory ze zdjęciem do sprawnej identyfikacji pracowników. Czy pracownik może odmówić udzielenia takiej zgody? – pyta pani Marzena.

Aktualizacja: 02.08.2020 11:56 Publikacja: 02.08.2020 00:01

Czy pracownik może odmówić zdjęcia na identyfikatorze

Foto: Adobe Stock

W pewnych okolicznościach wizerunek może być traktowany przez przepisy, jako dane osobowe. Szczególnie, jeżeli chodzi o zdjęcia „portretowe", które najczęściej znajdują się na identyfikatorach. Co to oznacza dla firmy? Oznacza to, że pracodawca, chcąc przetwarzać dane osobowe w postaci wizerunku pracowników – musi wykazać do tego podstawę prawną. Czasami uzyskanie zgody pracownika wydaje się najprostszym rozwiązaniem, jak się okazuje nie zawsze skutecznym.

Po wejściu RODO w życie, przeprowadzona została nowelizacja kodeksu pracy w zakresie przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników. Dodano także przepisy o różnych formach monitorowania pracowników. Określono konkretne uprawnienia pracodawcy w zakresie przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy oraz zatrudnianych. W katalogu danych osobowych, które pracodawca może pozyskiwać, nie wskazano wizerunku pracownika. Pracodawca może jednak żądać od pracownika podania innych danych osobowych, jeżeli jest to niezbędne dla pracodawcy do spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Nie potrzebuje przy tym zgody pracownika. Dlatego uzasadnieniem dla przetwarzania wizerunku pracownika może być realizacja obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Ma on charakter realny, to znaczy pracodawca musi zapewnić pracownikom bezpieczeństwo.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: System ostrzegania dla spółek akcyjnych
Reklama
Biznes
Compliance w spółce akcyjnej – dlaczego zarząd powinien go wdrożyć?
Biznes
Czy do wykonania zadań publicznych zawsze niezbędne jest udzielenie zamówienia?
Biznes
Jak ustalić cenę sprzedaży w transakcji M&A?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Konsola do gier w kosztach firmy? To możliwe
Reklama
Reklama
Reklama