Pytanie:
W jaki sposób i kiedy pracodawca może zlecić pracownikom pracę zdalną?
Odpowiedź:
W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
Zlecenie pracy zdalnej może być dokonane w każdej formie, w tym na piśmie, pocztą elektroniczną czy SMS-em.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus. Prawa i obowiązki pracodawców i pracowników
Prawo pracy przewiduje pracę zdalną
Możliwość zlecenia pracownikowi pracy zdalnej istnieje w prawie pracy od dawna. Jest to przede wszystkim kwestia miejsca wykonywania pracy określonego w umowie o pracę, ale także zgłaszania obecności w pracy oraz przesyłania danych oraz zapewnienia warunków bhp.
Jeżeli na przykład pracownik w umowie o pracę ma wpisane jako miejsce wykonywania pracy „siedziba pracodawcy” wówczas zlecenie wykonywania pracy poza tą siedzibę wymaga jego zgody lub zmiany treści umowy lub dokonania wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy na podstawie art. 42 § 1 k.p. Zmiana miejsca wykonywania pracy nie jest możliwa w trybie art. 42 § 4 k.p., choć poglądy nauki prawa pracy oraz wyrażane w orzecznictwie sądowym w tym zakresie nie są jednoznaczne.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus. Co specustawa oferuje przedsiębiorcom
Pandemia uprościła reguły
Specustawa w art. 3 umożliwiła pracodawcom zlecenie pracy zdalnej pracownikom bez względu na to, czy i jak określono miejsce wykonywania pracy w umowie o pracę. Jedyną przesłanką zastosowania tego przepisu jest „cel przeciwdziałania COVID-19”.
Oznacza to, że w obecnej sytuacji pracodawca w zasadzie w każdym przypadku, gdy wykonywanie przez pracownika pracy zdalnej jest możliwe, może polecić jej wykonywania na okres 180 dni od dnia wejścia w życie ustawy (taki jest bowiem okres obowiązywania art. 3 tej ustawy).
Podstawa prawna: art. 3 ustawy z 2 marca 2020 (specustawa).
Autorzy pracują w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP wydawcy dziennika „Rzeczpospolita”.