Co z urlopem przy czasowym zamknięciu zakładu?

Wiele zakładów pracy w okresie pomiędzy świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem „nie prowadzi działalności”. Czy w takiej sytuacji pracodawca może wymagać od pracowników, aby w tym czasie korzystali z urlopów wypoczynkowych?

Publikacja: 23.12.2020 13:50

Co z urlopem przy czasowym zamknięciu zakładu?

Foto: Wiele zakładów pracy w okresie pomiędzy świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem ,,nie prowadzi działalności”. Źródło: pexels-pixabay

Kolejne pytanie to – co w sytuacji, gdy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego za dany rok lub chcą go wykorzystać w innym terminie?

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy pracownik ma prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. Urlop pracownika odbywa się na jego wniosek lub za jego zgodą. Urlopu można udzielić pracownikowi w kilku terminach, biorąc pod uwagę, że przynajmniej jedna część powinna trwać nieprzerwanie przez 14 kolejnych dni kalendarzowych. Plan urlopów sporządzony w przedsiębiorstwie określa terminy, zgodnie z którymi pracownicy wykorzystują należne im urlopy. Jeżeli pracownicy wyrażą zgodę na wykorzystanie części urlopu w jednym terminie, przypadającym w czasie planowanego zamknięcia zakładu, można to wpisać w plan urlopu.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Inwestycje
Jest porozumienie w sprawie prestiżowej inwestycji Mennicy
Inwestycje
Rafał Dębowski: Dlaczego rząd pozwala na paraliż inwestycyjny?
Materiał Promocyjny
Jakich benefitów pracownicy pragną najbardziej?
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY