Choć z raportu Startup Poland 2020 wynika, że polskie startupy uzyskują 42 proc. przychodów na rynku krajowym to Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) nie ustaje w działaniach na rzecz wspierania młodych firm w ekspansji zagranicznej. Jednym z perspektywicznych kierunków jest Azja.

Startupy, a Indie i Tajwan

Właśnie w Azji dynamicznie rozwija się sektor nowoczesnych technologii. Nieoczywistym kierunkiem dla branży jest choćby indyjskie Bengaluru, będące trzecim po Dolinie Krzemowej i Londynie, największym skupiskiem startupów na świecie. Wielu wysokiej klasy specjalistów IT wróciło ze Stanów Zjednoczonych, aby budować tam indyjską scenę innowacyjnych spółek. Tylko w 2018 r. nad Gangesem powstało 1,2 tys. nowych firm, w tym aż osiem jednorożców. Startupy obecnie zyskują szczególną popularność w branżach takich jak: fintech, e-commerce i opieka zdrowotna.

Sektor nowych technologii, w tym także z Polski, cieszy się równie dużym zainteresowaniem na Tajwanie, gdzie zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania stale rośnie. Od lat startupy z polską „metką” przy wsparciu PAIH biorą udział m.in. w tajwańskich targach Innovex. W grudniu 2020 r. w podczas tego międzynarodowego wydarzenia otwarto Polski Pawilon Narodowy, gdzie pięć rodzimych startupów prezentuje innowacyjne produkty i usługi tajwańskim partnerom. Dzięki temu, polskie marki mogą promować się na rynku tajwańskim (omnichannel) i nawiązać bezpośrednie kontakty biznesowe. Mają też szansę na match-making z przedstawicielami tajwańskich firm i korporacji oraz udział w webinarium promującym polskie rozwiązania technologiczne. Projekt Innovex potrwa do marca 2021 r. Zagraniczne biuro handlowe PAIH w Tajpej wspierało również polskich przedsiębiorców z branży fintech przy okazji konferencji FinTech Tajpej 2020.

Polskie startupy szturmują Singapur

Możliwości w zakresie nowoczesnych technologii polskie firmy wykorzystują też w Singapurze. Od 2016 r. eksperci rynkowi z tamtejszego biura PAIH współpracują z lokalnymi instytucjami i partnerami biznesowymi torując polskim firmom drogę do azjatyckiej potęgi innowacji. Biuro PAIH w Singapurze bierze udział w wielu wydarzeniach związanych z promocją relacji biznesowych na linii Polska-Singapur. Od 2017 r., kiedy to Komisja Nadzoru Finansowego i Singapurski Urząd Monetarny podpisały umowę o współpracy w dziedzinie fintech, Polska jest coraz bardziej aktywna na Singapore Fintech Festival, promując innowacyjne rodzime firmy, które co roku uczestniczą w wydarzeniu i sięgają po branżowe nagrody.

Punktem zwrotnym dla polskich startupów był chociażby międzynarodowy konkurs European FinTech Hackcelerator, w ramach którego jury wyłania najlepsze startupy z branży, zapewniając im m.in. wsparcie finansowe oraz możliwość prezentacji na Singapore Fintech Festival w ramach Global FinTech Hackcelerator. European FinTech Hackcelerator jest organizowany przez polski akcelerator Accelpoint we współpracy z  Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz grupą 22 partnerów międzynarodowych z Europy i Singapuru. Konkurs stanowił jedną z sześciu regionalnych edycji Global Fintech Hackcelerator w ramach Singapore Fintech Festival.

W tej edycji do jury napłynęły wnioski z kilkunastu europejskich krajów. W grupie 20 półfinalistów, spośród zgłoszeń z całej UE i Wielkiej Brytanii, znalazło się 7 polskich startupów. A zwycięzcą European FinTech Hackcelerator 2020 została firma Coinfirm, która specjalizuje się w tworzeniu bezpiecznej gospodarki blockchainowej. Firma jest światowym liderem w dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy i analizy ryzyka dla kryptowalut. Polskie korzenie firmy to szczególny powód do dumy. Coinfirm została założona w 2016 r. przez Polaków. Obecnie ma biura w Polsce, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Japonii. Kolejna ważna nagroda w ramach EU Fintech Hackcelerator 2020 trafiła do Yosh.ai, polskiego fintechu specjalizującego się we wspomaganiu głosowym opartym na sztucznej inteligencji. Firma weźmie udział w miesięcznym programie akceleracyjnym oferowanym przez Block71.

CZYTAJ TEŻ: Handel z Singapurem będzie łatwiejszy

Polsko-singapurska współpraca w obszarze fintech ma obopólne korzyści. Azjatyckie firmy coraz częściej odkrywają możliwości w naszej części Europy. W minionym roku odbyło się m.in. wydarzenie Impact Finance’20. To międzynarodowe spotkanie dla ekspertów bankowości, płatności, technologii i e-commerce. Ze względu na pandemię, piątą edycję przeniesiono do internetu. PAIH wraz z Enterprise Singapore zorganizowały specjalnie na to wydarzenie misję technologiczną kilkunastu firm z Singapuru. Zainteresowanie strony singapurskiej udziałem w wydarzeniu było ogromne. Prawie 20 firm zgłosiło chęć dołączenia do oficjalnej delegacji. Wśród uczestników były m.in. duże firmy fintech, które przyglądają się Europie Środkowo-Wschodniej, jako atrakcyjnej biznesowo lokalizacji oraz fundusze kapitałowe inwestujące globalnie w innowacyjne rozwiązania. To niewątpliwie szansa dla polskich firm.

Z kolei dzięki programowi PAIH – Polskie Mosty Technologiczne –  który wspiera firmy chcące wejść na rynki spoza UE, aż 20 przedsiębiorstw otrzymało w ostatnim czasie fundusze i wsparcie biznesowe przy wejściu na rynek singapurski. Kolejnych 20 może spodziewać się wsparcia w nadchodzących miesiącach.

Polskie projekty MedTech

Starzejące się społeczeństwo Singapuru to zjawisko powodujące coraz większe zapotrzebowanie na usługi medyczne i nowoczesny sprzęt. Polskie marki z sektora medtech dostrzegają potencjał tamtejszego rynku. Wśród nich jest jedna z największych i najszybciej rozwijających się firm, produkująca sprzęt kardiologiczny. Niedawno podpisała list intencyjny z lokalnym dystrybutorem, który dostarczy produkty do całego regionu ASEAN. Jest to odzwierciedlenie pozycji Singapuru jako centrum regionalnego i dowód na to, że  partnerstwo z firmą europejską może wzmocnić lokalne podmioty, przynosząc korzyści w rozległej Azji Południowo-Wschodniej.

Inny perspektywiczny projekt to rozwiązanie autorstwa polskiego startupu oferującego innowacyjne implanty twarzoczaszki, i pioniera na singapurskiej scenie druku 3D. Innowacyjne firmy planują wprowadzić swój przełomowy produkt na kilka rynków azjatyckich.

CZYTAJ TEŻ: Model myśliwego i farmera – sprzedawaj tak jak start-upy

Bieżacy rok przyniesie jeszcze więcej projektów łączących Polskę i Azję. A wśród nich planowany ASEAN-POLAND MedTech Summit w Singapurze, Kuala Lumpur, Bangkoku i Dżakarcie. Inicjatywa PAIH ma zidentyfikować potencjalnych dystrybutorów urządzeń medycznych z regionu ASEAN i połączyć ich z producentami innowacyjnych rozwiązań medtech z Polski.

Okazją do zaistnienia na rynku singapurskim jest też inicjatywa PlugIN Singapore Meetup, będąca częścią PlugIN Polish Innovation Diaspora. To cykl spotkań promujących polskie technologie wśród lokalnej branży Tech. Partnerami przedsięwzięcia byli już WeWork, SG Innovate i Google Developers Space. Dotychczas prezentowane technologie pochodziły z sektora usług finansowych, edutech, pojazdów autonomicznych i transportu kosmicznego.

Według raportu Startup Poland 2020, 44 proc. polskich medtechów dostrzega dobre aspekty pandemii dla swojego biznesu, z  czego 16 proc. ocenia je zdecydowanie pozytywnie – to dobry prognostyk eksportowy dla polskich innowacji.

Perspektywiczny rok

Pandemia pokrzyżowała plany biznesowe na całym świecie – część branż odczuła spowolnienie gospodarki, ale niektóre firmy znacznie zwiększyły sprzedaż usług i produktów. Oprócz medtech, z pandemią stosunkowo dobrze radzą sobie polskie firmy fintech i insuretech. Według raportu Poland Startup 2020, dokładnie połowa z nich ocenia sytuację jako dobrą. Z kolei według publikacji McKinsey & Company, od stycznia do maja 2020 r. rozwój polskiej gospodarki cyfrowej gwałtownie przyspieszył. To dobry prognostyk, również w kontekście polskich startupów zagranicą.

Materiał powstał we współpracy z PAIH.