Outsourcing pracowniczy: na co trzeba uważać

Jeżeli postanowienia umowy na wypożyczenie pracowników nie są właściwie sformułowane, firma naraża się na zarzut obchodzenia przepisów o pracy tymczasowej albo uznanie, że to ona jest pracodawcą tych osób.

Publikacja: 08.06.2022 17:11

Outsourcing pracowniczy: na co trzeba uważać

Foto: Adobe Stock

Korzystanie przez pracodawców z tzw. outsourcingu pracowniczego stało się zjawiskiem powszechnym. Główną zaletą tego rozwiązania jest ograniczenie formalizmu oraz kosztów po stronie pracodawców – ich obowiązki sprowadzają się do zorganizowania pracy pracowników zewnętrznych oraz podjęcia działań organizacyjno-technicznych, np. z zakresu bhp. Przepisy nie regulują jednak tej kwestii w wystarczającym zakresie. Powoduje to problemy i ryzyka po stronie pracodawców, którzy czasem dość bezrefleksyjnie korzystają z tego typu usług. Z drugiej strony pojawiają się głosy, że outsourcing pracowniczy jest w każdej sytuacji niedopuszczalny. Do tego zagadnienia należy jednak podejść racjonalnie. Warto zdać sobie sprawę z najważniejszych ryzyk związanych z outsourcingiem, które pracodawcy powinni uwzględnić na etapie zawierania umowy z firmą outsourcingową. Odpowiednie postanowienia umowne mogą bowiem (przynajmniej częściowo) zabezpieczyć interesy pracodawcy.

Pozostało 87% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Kadry i Płace
Joanna Kalinowska: Koklusz, odra i covid milsze od szczepionki?
Kadry i Płace
Akta pracownicze. Czy i jak przejść z wersji papierowej na elektroniczną?
Kadry i Płace
PFRON: dopłaty do pensji niepełnosprawnych dopiero od stycznia 2025 r.
Kadry i Płace
Czy szef może zmusić pracownika do zaszczepienia się?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kadry i Płace
Sygnaliści. Co musi zawierać informacja zwrotna?