Sztuczna inteligencja jedynie wspomoże procesy zatrudnienia

System sztucznej inteligencji może usprawnić rekrutację czy wytypowanie osób do awansu, szkolenia, a nawet zwolnienia z pracy. Ale ostateczną decyzję zawsze musi podjąć człowiek.

Publikacja: 06.04.2023 02:00

Sztuczna inteligencja jedynie wspomoże procesy zatrudnienia

Foto: Adobe Stock

Tematyka sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, dalej również jako SI bądź AI) w ostatnim czasie stała się bardzo popularna z powodu efektownych osiągnięć ChatuGPT. Zastosowanie systemów AI rodzi wiele wyzwań z perspektywy prawnej. Z punktu widzenia prawa pracy kluczowe pytanie brzmi: czy systemów AI wolno używać w procesach zatrudnienia? Czy te systemy zastąpią działy HR?

Sztuczna inteligencja może być stosowana w realizowaniu obowiązków pracodawcy. Natomiast AI nie zastąpi działów HR – przynajmniej w przewidywalnej perspektywie czasowej. Tak brzmią odpowiedzi na kluczowe pytanie postawione na wstępie. Wymaga to jednak rozwinięcia. Przedstawiam najważniejsze procesy, które mogą być wspomagane przez systemy sztucznej inteligencji.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Granica między zdalnym a zagranicznym
Kadry i Płace
Co oznacza dla pracodawców i pracowników równość płac?
Kadry i Płace
Na co zwrócić uwagę, wykazując przychody pracującego emeryta lub rencisty?
Kadry i Płace
Praca w gospodarstwie rolnym wydłuża staż pracy
Kadry i Płace
Praca zdalna cudzoziemców w Polsce: nieprecyzyjne przepisy, realne zagrożenia