Reklama

Jak prawidłowo złożyć pozew do sądu pracy?

Pozew zawierający braki lub nieopłacony zostanie zwrócony. Jakie wymogi musi spełniać i jaką należy od niego uiścić opłatę, by tak się nie stało?

Publikacja: 20.02.2025 04:30

Jak prawidłowo złożyć pozew do sądu pracy?

Foto: Adobe Stock

Pozew rozpoczyna postępowanie sądowe w sprawach pracowniczych. Może zostać sporządzony w dowolnej formie – najczęściej jest to wydruk komputerowy. Korzystanie z szablonów nie jest konieczne, ale zwykle wygodne. Takie szablony są dostępne na licznych stronach internetowych. Już od dawna nie obowiązują formularze z postępowania uproszczonego, chociaż wciąż wiele osób składa na nich pozwy. Jeśli zawiera wszystkie niezbędne elementy, sąd nada pozwowi bieg.

W każdym pozwie należy oznaczyć sąd i strony (powoda i pozwanego) oraz podać ich adresy. Pracownik oraz pracodawca, będący osobą fizyczną, musi wskazać swój numer PESEL (względnie NIP), a osoba prawna lub jednostka organizacyjna - numer KRS, ewentualnie NIP. Numer PESEL pozwanego pracownika (lub pracodawcy, gdy pozew składa etatowiec) można wskazać (jest on znany powodowi). Gdy pracodawca jest przedsiębiorcą wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, podaje się adres do korespondencji wpisany do ewidencji.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Covid wciąż męczy i naraża na koszty
Kadry i Płace
O czym należy pamiętać, zatrudniając żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej?
Kadry i Płace
Podczas rekrutacji nie padnie już pytanie o dotychczasowe zarobki
Kadry i Płace
Jak uniknąć błędów w ewidencji czasu pracy?
Kadry i Płace
Pracodawca może pozwać pracownika, który rozwiązał umowę w trybie natychmiastowym
Reklama
Reklama
Reklama