Dzięki inteligentnemu automatowi głosowemu pracodawcy są więc w stanie oszczędzić średnio ok. 66 proc. kosztów tradycyjnej rekrutacji – podaje firma Apifonica, pomagająca automatyzować pracę działów HR i sprzedaży.

HR Voicebot to oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, dzięki któremu rekruterzy mogą obsadzać wakaty. To algorytm – poprzez automatyzację najbardziej czasochłonnych etapów procesu rekrutacji – zajmuje się selekcją CV, rozmowami telefonicznymi, czy planowaniem rozmów kwalifikacyjnych i raportowaniem. Dane firmy Apifonica wskazują, że kierownik ds. rekrutacji potrzebuje średnio 14 minut na rozpatrzenie jednego podania o pracę. Jeśli ma się do czynienia z setkami CV miesięcznie, te minuty sumują się w tygodnie i miesiące pracy. W pewnym momencie wstępna selekcja kandydatów może pochłonąć 60-70 proc. czasu pracy rekrutera.

Voicebot może przetwarzać tysiące aplikacji o pracę jednocześnie. Kontaktuje się z każdym kandydatem natychmiast po złożeniu przez niego aplikacji (maksymalnie w 5 minut), a następnie przeprowadza wywiad telefoniczny na podstawie stworzonego wcześniej przez HR-owoców skryptu.

- Oprócz weryfikacji kluczowych kompetencji zdefiniowanych przez firmę, voicebot pełni też ważną rolę informacyjną, przekazując najważniejsze dane o stanowisku pracy, warunkach zatrudniania i następnych krokach w procesie rekrutacji - wylicza Bartosz Malinowski z firmy Apifonica.

Z takich botów korzystają przy rekrutacjach m.in. Decathlon Polska, Enelmed, czy platforma Wakacje.pl.