Aktualizacja: 19.06.2025 23:19 Publikacja: 03.02.2025 09:34
Foto: Adobe Stock
Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (zwana konwencją CMR) stanowi źródło prawa przewozów międzynarodowych drogowych. Akt ten reguluje w prawie polskim stosunki prawne z zakresu transportu drogowego – przewozu – pod warunkiem że miejsce odbioru i przeznaczenia są w różnych krajach, niezależnie od pochodzenia, w tym obywatelstwa stron umowy przewozu. Sąd polski, rozstrzygając spór powstały na gruncie takiego przewozu, będzie zobligowany do stosowania przepisów konwencji, w zakresie, w jakim spór ten jest regulowany przez jej przepisy. Ten akt prawny wprowadza bardzo sformalizowane obowiązki stron umowy przewozu, przewidując jednocześnie poważne skutki prawne związane z niedopełnieniem przewidzianych w niej obowiązków – często sprawiających na pierwszy rzut oka wrażenie przestarzałych. Wynika to z tego, że konwencja jest aktem prawnym obowiązującym już prawie 70 lat, a ponadto reguluje stosunki prawne profesjonalne – między profesjonalistami.
Rada GAAR zajęła stanowisko w sprawie wykorzystania fundacji rodzinnej do sprzedaży akcji przez fundatora. Choć...
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że maltański program umożliwiający zakup obywatelstwa w zamia...
Coraz więcej spółek pada ofiarą ataków hakerskich. Dla zarządu oznacza to konieczność podjęcia szybkich i wielot...
Nowa definicja mobbingu ma zwiększyć przejrzystość prawa pracy. Ale to postępowania wyjaśniające i zasady ochron...
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
Minęły dwa lata od wejścia w życie ustawy o fundacji rodzinnej. Choć miała ona ułatwić sukcesję i dać podatkową...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas