Aktualizacja: 14.05.2025 03:27 Publikacja: 03.02.2025 09:34
Foto: Adobe Stock
Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (zwana konwencją CMR) stanowi źródło prawa przewozów międzynarodowych drogowych. Akt ten reguluje w prawie polskim stosunki prawne z zakresu transportu drogowego – przewozu – pod warunkiem że miejsce odbioru i przeznaczenia są w różnych krajach, niezależnie od pochodzenia, w tym obywatelstwa stron umowy przewozu. Sąd polski, rozstrzygając spór powstały na gruncie takiego przewozu, będzie zobligowany do stosowania przepisów konwencji, w zakresie, w jakim spór ten jest regulowany przez jej przepisy. Ten akt prawny wprowadza bardzo sformalizowane obowiązki stron umowy przewozu, przewidując jednocześnie poważne skutki prawne związane z niedopełnieniem przewidzianych w niej obowiązków – często sprawiających na pierwszy rzut oka wrażenie przestarzałych. Wynika to z tego, że konwencja jest aktem prawnym obowiązującym już prawie 70 lat, a ponadto reguluje stosunki prawne profesjonalne – między profesjonalistami.
Podatnicy korzystający z ryczałtu od dochodów spółek (estońskiego CIT) powinni zachować szczególną ostrożność uc...
Organy podatkowe zaostrzyły swoje stanowisko wobec fundacji rodzinnych. W ostatnim czasie można zaobserwować fal...
Realizacja inwestycji infrastrukturalnych – jak w przypadkach Ostrołęki czy Olefin III – wymaga nie tylko odwagi...
Postępowanie o ustalenie płci metrykalnej nie ma uregulowań prawnych, dlatego sądy stosowały procedurę podobną d...
Sztuczna inteligencja to rewolucyjne narzędzie, ale też pole minowe dla nieostrożnych użytkowników. Choć AI może...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas