Aktualizacja: 10.07.2025 08:55 Publikacja: 03.02.2025 09:34
Foto: Adobe Stock
Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (zwana konwencją CMR) stanowi źródło prawa przewozów międzynarodowych drogowych. Akt ten reguluje w prawie polskim stosunki prawne z zakresu transportu drogowego – przewozu – pod warunkiem że miejsce odbioru i przeznaczenia są w różnych krajach, niezależnie od pochodzenia, w tym obywatelstwa stron umowy przewozu. Sąd polski, rozstrzygając spór powstały na gruncie takiego przewozu, będzie zobligowany do stosowania przepisów konwencji, w zakresie, w jakim spór ten jest regulowany przez jej przepisy. Ten akt prawny wprowadza bardzo sformalizowane obowiązki stron umowy przewozu, przewidując jednocześnie poważne skutki prawne związane z niedopełnieniem przewidzianych w niej obowiązków – często sprawiających na pierwszy rzut oka wrażenie przestarzałych. Wynika to z tego, że konwencja jest aktem prawnym obowiązującym już prawie 70 lat, a ponadto reguluje stosunki prawne profesjonalne – między profesjonalistami.
Jak krok po kroku poradzić sobie z implementacją nowych wymagań i zbudować mechanizmy pozwalające na skuteczne z...
Odpowiedzialny biznes przechodzi kolejną ewolucję związaną z nowymi wymaganiami regulacyjnymi. Tym razem celem jest strategiczna transformacja pozwalająca na skuteczną ochronę środowiska i praw człowieka. Jak odpowiedzieć na te wyzwania?
Polska mierzy się dziś z nadmiarem regulacji, które hamują rozwój rynku. Nadchodzi czas trudnych, ale koniecznyc...
Ponad cztery tysiące wniosków o rejestrację, trzy osoby i jeden sąd dla całej Polski. System rejestracji fundacj...
Rosnąca liczba cyberataków i rozwój płatności online stawiają banki pod ścianą. Muszą nie tylko zwracać klientom...
Odpowiedzialność za długi podatkowe spółki z o.o. nie jest teoretyczna. Wystarczy, że fiskus wykaże bezskuteczno...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas