Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (zwana konwencją CMR) stanowi źródło prawa przewozów międzynarodowych drogowych. Akt ten reguluje w prawie polskim stosunki prawne z zakresu transportu drogowego – przewozu – pod warunkiem że miejsce odbioru i przeznaczenia są w różnych krajach, niezależnie od pochodzenia, w tym obywatelstwa stron umowy przewozu. Sąd polski, rozstrzygając spór powstały na gruncie takiego przewozu, będzie zobligowany do stosowania przepisów konwencji, w zakresie, w jakim spór ten jest regulowany przez jej przepisy. Ten akt prawny wprowadza bardzo sformalizowane obowiązki stron umowy przewozu, przewidując jednocześnie poważne skutki prawne związane z niedopełnieniem przewidzianych w niej obowiązków – często sprawiających na pierwszy rzut oka wrażenie przestarzałych. Wynika to z tego, że konwencja jest aktem prawnym obowiązującym już prawie 70 lat, a ponadto reguluje stosunki prawne profesjonalne – między profesjonalistami.