Reklama

Podział zysku w spółce kapitałowej a koszty prac rozwojowych

Kodeks spółek handlowych (KSH) zawiera szereg ograniczeń dotyczących wypłaty dywidendy. Mają one na celu ochronę interesów samej spółki, jej wierzycieli oraz wspólników.

Publikacja: 08.04.2025 17:21

Podział zysku w spółce kapitałowej a koszty prac rozwojowych

Foto: Adobe Stock

Jednym z takich ograniczeń jest wynikający z art. 191 § 4 KSH (w odniesieniu do sp. z o.o.) oraz z art. 347 § 4 KSH (w odniesieniu do spółki akcyjnej) zakaz wypłaty dywidendy, o ile koszty prac rozwojowych zakwalifikowanych jako aktywa spółki nie zostały całkowicie odpisane. Oznacza to, że podział zysku nie może obejmować kwoty odpowiadającej kosztom prac rozwojowych, a zarząd spółki przed dokonaniem podziału musi upewnić się, że dzielony zysk zostanie pomniejszony o kwotę takich nieodpisanych kosztów. Zasada ta będzie wyłączona w przypadku, gdy suma kapitałów rezerwowych i zapasowych dostępnych do podziału oraz zysków z lat ubiegłych jest co najmniej równa kwocie tych nieodpisanych kosztów prac rozwojowych.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Nawigator prawny Poradnik
Jak pozbyć się kłopotliwego wspólnika ze spółki kapitałowej?
Nawigator prawny Poradnik
Wytyczne OECD – niewiążący dokument czy już źródło prawa?
Nawigator prawny Poradnik
Opodatkowanie wynagrodzenia za zarządzanie ASI
Nawigator prawny Poradnik
Czy wpłata Blik w bankomacie może stanowić nieautoryzowaną transakcję płatniczą?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Nawigator prawny Poradnik
Zgłaszanie incydentów według NIS 2 – systemowa odpowiedzialność i procedury
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama