Reklama
Rozwiń
Reklama

Podział zysku w spółce kapitałowej a koszty prac rozwojowych

Kodeks spółek handlowych (KSH) zawiera szereg ograniczeń dotyczących wypłaty dywidendy. Mają one na celu ochronę interesów samej spółki, jej wierzycieli oraz wspólników.

Publikacja: 08.04.2025 17:21

Podział zysku w spółce kapitałowej a koszty prac rozwojowych

Foto: Adobe Stock

Jednym z takich ograniczeń jest wynikający z art. 191 § 4 KSH (w odniesieniu do sp. z o.o.) oraz z art. 347 § 4 KSH (w odniesieniu do spółki akcyjnej) zakaz wypłaty dywidendy, o ile koszty prac rozwojowych zakwalifikowanych jako aktywa spółki nie zostały całkowicie odpisane. Oznacza to, że podział zysku nie może obejmować kwoty odpowiadającej kosztom prac rozwojowych, a zarząd spółki przed dokonaniem podziału musi upewnić się, że dzielony zysk zostanie pomniejszony o kwotę takich nieodpisanych kosztów. Zasada ta będzie wyłączona w przypadku, gdy suma kapitałów rezerwowych i zapasowych dostępnych do podziału oraz zysków z lat ubiegłych jest co najmniej równa kwocie tych nieodpisanych kosztów prac rozwojowych.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Nawigator prawny Poradnik
Korekty rentowności a VAT – konsekwencje wyroku TSUE
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nawigator prawny Poradnik
Jak przebiega dział spadku
Nawigator prawny Poradnik
Ochrona własności intelektualnej jest kluczem do sukcesu
Nawigator prawny Poradnik
Krajowy Rejestr Zadłużonych, czyli cyfrowa rewolucja w sądach i gospodarce
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nawigator prawny Poradnik
System kaucyjny – sprawdzian społecznego zaufania
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama