[b]W naszej firmie działa zakładowy fundusz socjalny. Dofinansowanie z jego zasobów uzależnione jest od wysokości dochodów naszych pracowników. Mamy kilka nowych osób, które rozpoczęły pracę w marcu tego roku. Teraz złożyły wnioski o przyznanie pożyczki z funduszu. Aby było uczciwe względem innych zatrudnionych ubiegających się o pomoc, chcemy poznać ich wcześniejsze zarobki. Czy w tym celu możemy zażądać przedłożenia przez nich rocznych zeznań podatkowych?[/b]

[b]Tak.[/b] Przetwarzanie danych jest m.in. dopuszczalne, jeśli jest niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Mówi o tym art. 23 ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166335]ustawy o ochronie danych osobowych[/link].

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74017]ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych[/link] przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z jego środków.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej powinny być szczegółowo określone w regulaminie.

Przyznanie świadczeń z funduszu, a także ich wysokość, uzależniona jest zatem od spełnienia przez osobę ubiegającą się o nie określonych kryteriów socjalnych. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie określa jednak sposobu, w jaki ma nastąpić udokumentowanie ich spełnienia.

Dlatego [b]uprawnienie pracodawcy do żądania podania stosownych informacji oraz przedłożenia odpowiednich dokumentów uzasadniających przyznanie świadczenia z funduszu powinno zostać przewidziane w osobnym regulaminie. W jego postanowieniach powinny być sprecyzowane zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz tryb rozpatrywania wniosków o ich przyznanie.[/b]

Ten akt wewnętrzny powinien także wskazywać, jakie informacje i dokumenty są niezbędne do dokonania oceny, czy osoba ubiegająca się o przyznanie świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych spełnia kryteria, od których uzależnia się jego przyznanie.

[b]Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2002 r. (I PKN 267/2001)[/b] stwierdził, że w art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych jest zawarta zasada przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz dopłat z funduszu według kryteriów o charakterze wyłącznie socjalnym, tj. uzależnionych co do zasady i wysokości od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Z tego zaś punktu widzenia nie może być obojętne, czy i jakie dochody osiąga pracownik poza zakładem pracy, w którym ubiega się o świadczenie, oraz jaka jest sytuacja życiowa wszystkich członków jego rodziny, z którymi prowadzi wspólne gospodarstwo domowe.

Jeżeli więc przyznawanie świadczeń jest uzależnione od wymienionych kryteriów, to oczywiste staje się, że sytuacja pracownika lub innej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu wymaga każdorazowo wyjaśnienia, ustalenia i oceny.

[i]Podstawa prawna:

– art. 8 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74017]ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.)[/link]

– art. 23 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link][/i]