Aktualizacja: 22.09.2019 23:16 Publikacja: 20.09.2019 11:47
Foto: 123RF
Przedsiębiorca (prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową) zajmuje się handlem nieruchomościami. Przedsiębiorca nabywa z rynku wtórnego od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie aktu notarialnego, lokale mieszkalne w celu ich dalszej odsprzedaży. Nabyte lokale nie stanowią dla przedsiębiorcy środka trwałego, lecz towar handlowy. Wydatki na nabycie tych lokali przedsiębiorca ujmuje w kolumnie 10 podatkowej księgi. Zakupione lokale wymagają remontu (np. wymiana okien i drzwi, wymiana stolarki podłogowej, wymiana armatury łazienkowej i kuchennej, malowanie ścian itp.) w celu uzyskania lepszej ceny przy ich sprzedaży. Ponoszone koszty są dokumentowane fakturami i od tych faktur nie jest odliczany VAT. Po zakończeniu prac budowlano-remontowych, które stanowią generalny remont, lokal zostaje sprzedany bez zmiany jego przeznaczenia, tzn. pozostaje lokalem mieszkalnym. Czy koszty związane z usługami remontowymi powinny być ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 jako pozostałe wydatki czy w kolumnie 10 jako zakup towarów handlowych i materiałów? – pyta czytelnik.
Podatnicy, którzy liczą na zwrot podatku dochodowego za 2024 r., nie powinni zwlekać ze złożeniem rocznego rozliczenia. Im szybciej to zrobią, tym szybciej dostaną od skarbówki kwotę wykazanej nadpłaty.
W związku z rozliczaniem podatku od nieruchomości podatnik może ponosić odpowiedzialność karną skarbową. Jak się bronić w toczącym się postępowaniu? Czy warto ustanowić pełnomocnika? Czego na pewno nie wolno powiedzieć podczas przesłuchania?
Przedsiębiorca na skali składa PIT-36, na liniówce PIT-36L, a ryczałtowiec PIT-28. Wszyscy mogą skorzystać z zeznań przygotowanych przez fiskusa w serwisie e-Urząd Skarbowy w usłudze Twój e-PIT. Ale trzeba sporo w nich dopisać.
Regulacje dotyczące refaktur umożliwiają skorzystanie ze zwolnień z obowiązku dokumentacyjnego. Ważne jest jednak czy są to „czyste refaktury”, czy jest do nich doliczany narzut zysku i czy spełniają określone w przepisach warunki.
Ten rok jest wyjątkowy pod względem prac nad implementacją nowych raportów i rozliczeń. Kumulują się w nim zadania związane ze zmianami w obszarze sprawozdawczości podatkowej wprowadzanymi formalnie na przestrzeni ostatnich kilku lat.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Zdaniem ministra finansów wielu leasingodawców zbyt pochopnie raportowało umowy leasingu jako schematy podatkowe. Minister rozwiewa zatem wątpliwości, choć problem pozostaje.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na kasową metodę rozliczeń, pomniejszy wartość remanentu o nieopłacone towary.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest ewidencją księgową, w której ujmuje się operacje gospodarcze w uproszczonej formie. Jest ona najpopularniejszą formą prowadzenia księgowości przez małych podatników rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo.
Dokument potwierdzający poniesienie kosztu uzyskania przychodu nie musi być ujęty w pkpir w miesiącu, w którym został wystawiony. Może być zaksięgowany dopiero po otrzymaniu go przez przedsiębiorcę bądź przekazaniu do biura rachunkowego.
Sprzedaż samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej to dość częsta praktyka. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie jednak sprawę ze skutków podatkowych takiej transakcji.
Jeżeli przedsiębiorca powierzył prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów biuru rachunkowemu, to powinna ona być prowadzona tylko przez to biuro. Musi ona obejmować całość zdarzeń gospodarczych.
W przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego sprzedawca musi skorygować swoje rozliczenia podatkowe. Robi to poprzez zmniejszenie przychodów lub zwiększenie kosztów w okresie, w którym wystawił fakturę korygująca.
W przypadku gdy wartość początkowa wykupionego z leasingu samochodu jest równa lub niższa niż 10 tys. zł, podatnik może zrobić jednorazowy odpis amortyzacyjny w miesiącu oddania tego składnika majątku do używania albo w miesiącu następnym.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas