Aktualizacja: 23.05.2021 18:14 Publikacja: 23.05.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Przedsiębiorca (pan Jan Nowak) prowadzi opodatkowaną liniowo działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu komputerowego, AGD i RTV. Dla potrzeb podatku dochodowego prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową. W ostatnim czasie zaewidencjonował w podatkowej księdze przychód z tytułu sprzedaży lodówki w nieprawidłowej wysokości. Sprzedaż lodówki dla firmy X została udokumentowana fakturą nr 32/04/2021 z 15 kwietnia 2021 r. na kwotę netto 2 120 zł plus VAT: 487,60 zł. Podczas wpisywania przychodu wynikającego z tej faktury powstał tzw. czeski błąd i przychód został ujęty w kwocie 2210 zł. Jak można poprawić te błędy w zapisach? – pyta czytelnik.
Regulacja dotycząca odszkodowania w wysokości dwukrotności stosownego wynagrodzenia nie rozróżnia odpowiedzialności za naruszenie zawinione i niezawinione. Nie daje też możliwości zmiany wysokości roszczenia ze względu na okoliczności naruszenia.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na kasową metodę rozliczeń, pomniejszy wartość remanentu o nieopłacone towary.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest ewidencją księgową, w której ujmuje się operacje gospodarcze w uproszczonej formie. Jest ona najpopularniejszą formą prowadzenia księgowości przez małych podatników rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo.
Dokument potwierdzający poniesienie kosztu uzyskania przychodu nie musi być ujęty w pkpir w miesiącu, w którym został wystawiony. Może być zaksięgowany dopiero po otrzymaniu go przez przedsiębiorcę bądź przekazaniu do biura rachunkowego.
Sprzedaż samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej to dość częsta praktyka. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie jednak sprawę ze skutków podatkowych takiej transakcji.
Jeżeli przedsiębiorca powierzył prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów biuru rachunkowemu, to powinna ona być prowadzona tylko przez to biuro. Musi ona obejmować całość zdarzeń gospodarczych.
W przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego sprzedawca musi skorygować swoje rozliczenia podatkowe. Robi to poprzez zmniejszenie przychodów lub zwiększenie kosztów w okresie, w którym wystawił fakturę korygująca.
W przypadku gdy wartość początkowa wykupionego z leasingu samochodu jest równa lub niższa niż 10 tys. zł, podatnik może zrobić jednorazowy odpis amortyzacyjny w miesiącu oddania tego składnika majątku do używania albo w miesiącu następnym.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas