W jaki sposób ująć w księdze nakłady na usługi związane z budynkiem

Wydatki poniesione na zakup nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży, a także koszty prac budowlano-remontowych związanych z jej wykończeniem przedsiębiorca powinien wpisać w kolumnie 10 pkpir.

Publikacja: 12.09.2021 11:12

W jaki sposób ująć w księdze nakłady na usługi związane z budynkiem

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) jest opodatkowany podatkiem liniowym, świadczy usługi w zakresie wynajmu i dzierżawy nieruchomości, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Przedsiębiorca zamierza rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż nieruchomości. Chciałby kupić od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zabudowaną działkę składającą się z gruntu i niewykończonego domu. Nabyta nieruchomość zostanie wprowadzona do firmy przedsiębiorcy jako towar handlowy. Przedsiębiorca nabędzie wyposażenie i materiały potrzebne do wykończenia budynku. Po wykończeniu budynek zostanie sprzedany w ramach działalności gospodarczej wraz z całym wyposażeniem. Czy wydatki na usługi związane z zakupem nieruchomości i na remont budynku oraz nakłady na wyposażenie należy wykazywać w spisie z natury do czasu zbycia nieruchomości, czy są one kosztem okresu bieżącego? – pyta czytelnik.

Pozostało 92% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Kasowy PIT jako remedium na zatory płatnicze
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kasowy PIT już od 1 stycznia 2025 r. Nowe rozwiązanie ma także wady
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Krajowy podatek minimalny – jak się do niego przygotować
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Powiązania osobowe należy rozumieć szeroko
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska