Reklama
Rozwiń

Czy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi trzeba opodatkować

Odszkodowanie zasądzone pracownikowi za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, co do zasady, podlega zwolnieniu z opodatkowania – o ile otrzymanie tego świadczenia nie wynika z ugody zawartej z pracodawcą.

Aktualizacja: 28.09.2021 12:52 Publikacja: 28.09.2021 12:52

Czy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi trzeba opodatkować

Foto: Adobe Stock

Nawet wieloletnia wzorowa współpraca pomiędzy pracownikiem a pracodawcą może zakończyć się konfliktem, który zostanie rozstrzygnięty dopiero na drodze postępowania sądowego. Warto zatem wiedzieć, czy w przypadku gdy sądowa batalia z pracownikiem doprowadzi do zasądzenia na jego rzecz odszkodowania, po stronie pracodawcy mogą pojawić się jakieś obowiązki związane z występowaniem w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. To z kolei zależeć będzie od tego, czy otrzymanie odszkodowania skutkować będzie uzyskaniem przez pracownika przychodu, który jednocześnie nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Strata stracie nierówna
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
KSeF. Czas przygotować się do e-fakturowania. Terminy, wymagania, kary
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wydatki na samochód wpływają na opodatkowanie IP Box
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Trudne do wyceny wartości niematerialne – rola analizy DEMPE
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Strata powstała w wyniku oszustwa może być podatkowym kosztem