Gdy nie ma ewidencji środków trwałych, odpisy nie są kosztem

Podatnicy obowiązani prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, muszą założyć także ewidencję środków trwałych. Powinni wpisać do niej samochód wykupiony z leasingu operacyjnego najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania.

Publikacja: 20.02.2022 08:42

Gdy nie ma ewidencji środków trwałych, odpisy nie są kosztem

Foto: Adobe Stock

Mały przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) kupił 20 stycznia 2022 r. środek trwały (samochód osobowy – 741 KŚT) do swojej firmy, tj. wykupił go po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego za kwotę 3 690 zł, w tym VAT: 690 zł. Wykup udokumentowany został fakturą nr 23/01/2022 z 20 stycznia 2022 r. wystawioną przez firmę leasingową. Przedsiębiorca zapłacił za nabyty samochód przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy (firmy leasingowej). Kwotę podatku naliczonego stanowi 50 proc. VAT wykazanego na tej fakturze, tj. 345 zł. Kwota ta zostanie przez podatnika odliczona w całości w deklaracji VAT za styczeń. Nabyty samochód przedsiębiorca chciałby jednorazowo zamortyzować. Przedsiębiorca ewidencjonuje przychody i koszty w prowadzonej (w formie papierowej) metodą kasową podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Do tej pory przedsiębiorca nie prowadził ewidencji środków trwałych. Jak ma założyć taką ewidencję? Czy może zrobić to w zwykłym zeszycie, a może powinien mieć taką ewidencję na komputerze? Jakie rubryki powinny się tam znaleźć? Co trzeba wpisać do takiej ewidencji w przypadku nabycia składnika majątku (samochodu) i jednorazowego zamortyzowania go? Czy w związku z tym przedsiębiorca musi robić jakieś podsumowanie, np. na koniec roku, mimo iż nic się w tej ewidencji nie zmienia, a jedyny zapis to wprowadzenie do niej takiego środka trwałego i jednorazowe zamortyzowanie? Kiedy trzeba taką ewidencję założyć i w którym miesiącu zaliczyć odpis do kosztów? A jeżeli po roku przedsiębiorca sprzeda samochód, to co ma wpisać w tej ewidencji? – pyta czytelnik.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Komu 1,5 proc. PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak podatek u źródła wpływa na wysokość VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Hipotetyczne odsetki są kosztem uzyskania przychodów CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zostały dwa tygodnie na złożenie rocznego PIT przedsiębiorcy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak wycenić aktywa wypracowujące korzyści ekonomiczne grupowo