Jak zaksięgować odprawę pośmiertną

Z dniem śmierci pracownika wygasa stosunek pracy łączący go z przedsiębiorcą-pracodawcą, u którego był zatrudniony. Zdarzenie to wywołuje na gruncie prawa podatkowego i bilansowego określone skutki w zakresie ponoszonych przez przedsiębiorcę wydatków związanych z koniecznością wypłaty odprawy pośmiertnej oraz świadczeń z praw majątkowych ze stosunku pracy.

Publikacja: 22.02.2022 13:58

Jak zaksięgować odprawę pośmiertną

Foto: insta_photos

Zgodnie z art. 93 Kodeksu pracy, w razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby, rodzinie zmarłego pracownika (obejmującej małżonka oraz innych członków rodziny spełniających warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej, tj. dzieci, wnuki, rodzeństwo, wdowę/wdowca, rodziców) przysługuje od jego pracodawcy odprawa pośmiertna. Jej wysokość jest uzależniona od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy i wynosi:

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Ostatni dzwonek na zmianę formy opodatkowania
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Podatnik VAT nie może odpowiadać za nie swoje działania
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kasowy PIT – jak rozliczać przychody i koszty
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Spółki nieruchomościowe muszą zgłosić swoich wspólników
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Które świadczenia dla pracowników mobilnych są opodatkowane PIT