Jak zaksięgować odprawę pośmiertną

Z dniem śmierci pracownika wygasa stosunek pracy łączący go z przedsiębiorcą-pracodawcą, u którego był zatrudniony. Zdarzenie to wywołuje na gruncie prawa podatkowego i bilansowego określone skutki w zakresie ponoszonych przez przedsiębiorcę wydatków związanych z koniecznością wypłaty odprawy pośmiertnej oraz świadczeń z praw majątkowych ze stosunku pracy.

Publikacja: 22.02.2022 13:58

Jak zaksięgować odprawę pośmiertną

Foto: insta_photos

Zgodnie z art. 93 Kodeksu pracy, w razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby, rodzinie zmarłego pracownika (obejmującej małżonka oraz innych członków rodziny spełniających warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej, tj. dzieci, wnuki, rodzeństwo, wdowę/wdowca, rodziców) przysługuje od jego pracodawcy odprawa pośmiertna. Jej wysokość jest uzależniona od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy i wynosi:

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Influencerzy? Kusi sława i duże pieniądze. Ale trzeba podzielić się z fiskusem
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wypłacając dywidendę trzeba pamiętać o podatku u źródła
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wydanie towarów oszustowi. A co z VAT?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kiedy refaktura mediów jest zwolniona z VAT
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Działalność influencera w Internecie – katalog przychodów i sposoby ich opodatkowania