Skarbówka nadal restrykcyjnie podchodzi do kwestii odliczania kwot odszkodowań. Nie ma znaczenia, czy szkoda, za którą zapłacił przedsiębiorca, powstała z jego winy. Takie rozstrzygnięcie zawiera interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lute- go 2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.534.2021.1.AT). Sprawa dotyczyła spółki, która zajmuje się przed wszystkim transportem drogowym towarów (PKD 49.41.Z) oraz dodatkowo transportem kolejowy towarów (PKD 49.20.Z), morskim (PKD 50.20.Z) i lotniczym (PKD 51.21.Z). W umowach zawieranych z klientami uszczegółowione są zasady przewozu, sposób rozliczeń, a także zasady nakładania kar umownych oraz odszkodowań związanych z niedotrzymaniem warunków umowy. Realizację zleceń spółka zleca firmom transportowym, czyli podwykonawcom. W praktyce zdarzają się szkody, takie jak: uszkodzenie bądź zniszczenie towaru przez wynajętego przez wnioskodawcę przewoźnika, kradzież towaru oraz zawinione przez podwykonawcę opóźnienie w dostarczeniu towaru.