Fiskus potwierdza, że jeśli strój reklamuje firmę i jej działalność, to wydatki na jego zakup można rozliczyć w kosztach PIT.

Spójrzmy na interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 kwietnia 2022 r. (0115-KDIT3.4011.219.2022.1.JS). Wystąpił o nią przedsiębiorca zajmujący się audytowaniem producentów żywności i opakowań. Świadczy usługi m.in. dla ubojni zwierząt hodowlanych, drukarni fleksograficznych, offsetowych i rotograwiurowych. Na potrzeby działalności kupuje różnego rodzaju stroje - koszule, garnitury, spodnie, kurtkę. Potrzebuje je na spotkania z władzami audytowanych firm, a także do działań na halach produkcyjnych, gdzie musi podchodzić do różnych maszyn oraz urządzeń i gdzie występuje bardzo duże ryzyko zabrudzenia odzieży krwią zwierząt lub farbami drukarskimi.

Wymienione ubrania są używane wyłącznie w celach zawodowych. Zostały oznaczone trwałym logo przedsiębiorcy. Jest to grafika stosowana również w kontaktach z klientami w mailach czy pismach, a także w materiałach reklamowych.

Przedsiębiorca podkreśla, że ubrania z logo przyczyniają się do propagowania jego działalności. Zwiększają też rozpoznawalność na spotkaniach z pracownikami usługobiorców. Jego zdaniem wydatki na zakup strojów mogą być podatkowym kosztem.

Co na to fiskus? Przypomniał, że jeśli przedsiębiorca chce zaliczyć wydatki na ubranie do podatkowych kosztów, to ubrania tego nie może wykorzystywać na cele prywatne. Stroje muszą więc utracić charakter odzieży osobistej. Tak jest wtedy, gdy mają trwale zamieszczone i widoczne logo firmy, czyli znak handlowy używany przez danego przedsiębiorcę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę firmy, jej skrót, jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Jest bowiem identyfikowana z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia.

Skoro logo znajduje się w widocznym miejscu i zostało umieszczone na trwałe na ubraniach przedsiębiorcy, to wydatki na zakup takiej odzieży przedsiębiorca może zaliczyć do podatkowych kosztów – podsumowała skarbówka.

Podobnie było we wcześniejszej sprawie (interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2019 r., 0114-KDIP3-1.4011.439. 2019.2.AC), dotyczącej przedsiębiorcy zajmującego się samochodami. Okleja je folią, przyciemnia szyby, zmienia kolory. Do klientów dojeżdża motocyklem. Kupił odpowiedni strój: kurtkę i spodnie. Na ubraniu ma reklamę swojej działalności. Reklama ta znajduje się w widocznych miejscach, tj. na rękawach kurtki i nogawkach spodni. Wyhaftowano na nich logo firmy, czyli w tym przypadku imię i nazwisko jej właściciela, numer telefonu oraz informację o wykonywanych usługach: „Foliowanie”.

Skarbówka przyznała, że ubranie pełni funkcje reklamowe i przedsiębiorca może zaliczyć wydatki na jego zakup do podatkowych kosztów.

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.)